Cision, före detta Observer, har länge sysslat med traditionell mediebevakning samt även bevakat bloggar i begränsad form. Men nu har kundernas intresse för bloggar ökat och Cision väljer Primelabs bloggtjänst Twingly för att göra sin blogganalys, rapporterar Dagens Media.

Nordiska företag börjar på allvar få upp ögonen för bloggvärlden. Det säger Alexander Mason, affärsutvecklare på Cision.

– Det har inte varit så stort intresse från våra kunder tidigare men den senaste tiden har attityden till bloggar hos våra kunder förändrats. Bloggosfären växer även i de andra nordiska länderna, som ligger lite efter Sverige.

Informations- och marknadsavdelningar börjar nu förstå bloggarna som mediekanal bättre jämfört med för några år sedan. Men Alexander Mason upplever att många inte har tid att sätta sig in i detaljerna och göra analysjobbet själva, trots att gratisalternativ finns.

– Många vill ha sammanställningar och en barometer som regelbundet visar vad som sägs om företaget och dess konkurrenter. Vi integrerar bloggbevakningen i våra vanliga tjänster. Det blir ett verktyg till i verktygslådan.

Till en början kommer Cision att rulla ut tjänsten på sina kontor i Norden, men om det fungerar bra utesluter de inte att även resten av Europa kan bli aktuellt.

– I Sverige finns flera bloggportaler som gör det enkelt att hitta bloggar. Det ser dock inte likadant ut i de andra nordiska länderna. Där finns inte lika många portaler som till exempel Bloggportalen eller Knuff, säger Alexander Mason.

Något som ska bli lättare med Twingly är ranking av bloggar för att ta reda på vilka som är inflytelserika.

– Det finns inget perfekt sätt att ranka bloggar. Men att analysera länkar ger ändå en indikation. I vår bransch är man van att tala om räckvidd, vilket inte alltid fungerar när det gäller bloggar. Men när vi berättar för ett modeföretag att vissa modebloggar kan ha uppåt 40 000 besökare så är det klart att intresset för bloggar som kanal ökar.