En av de starkaste trenderna på nätet just nu är den globala transparensen. När ett litet misstag begås av ett företag dröjer det inte länge förrän det dokumenteras i någon form och sprids över nätet. Det bästa sättet att hantera den här utvecklingen är att dels ha torrt på fötterna och ha kontroll över verksamheten och dels att hämta inspiration från politikerna.

– Titta på hur politikerna sköter sin krishantering. De är duktiga på att ge sin egen version på sin egen sajt. Ge din egen version av ett händelseförlopp och upprätthåll kommunikationen med målgruppen via sajten, sa Carats vd Stina Honkamaa, under sin föreläsning på Omform.

En annan tydlig trend som Stina Honkamaa berättade om är hur människor håller på att bli konsumister. Det handlar om konsumerande aktivister, det vill säga shoppingsugna konsumenter som dock vill göra rätt för sig och ta sitt ansvar. Det tar i sig form i bland annat ökat miljömedvetenhet, som helst ska synas utåt mot omvärlden.

Stina Honkamaa redogjorde också för det förändrade medielandskapet i form av frazzing. Fenomenet innebär att konsumera flera typer av medier samtidigt och är en del av vardagen för många personer idag, och ännu mer imorgon. Vi tittar på tv samtidigt som vi surfar på nätet och skickar sms. Det här måste framtidens annonsörer ta hänsyn till när de utformar sin mediestrategi. Bland annat handlar det om att korta ner budskapet och göra det tillgängligt i olika former.

– Tänk på att du har att göra med en multitaskande konsument. Din mediestrategi måste täcka många olika platser. Gör en hissversion av ditt budskap och låt sen konsumenten själv välja när den vill läsa mer, sa Stina Honkamaa.


Omform i Borlänge är en årligen återkommande konferens arrangerad av reklambyrån Heimer & Company. Årets upplaga hade tema internet och över 500 personer fanns på plats för att lyssna på Stina Honkamaa, Matias Palm-Jensen från Farfar och Peter Ingman från Newsdesk. Moderator för dagen var tidningen Resumés chefredaktör Viggo Cavling.