Det händer mycket på mediesajterna. De som halkat efter utvecklingen har kommit ikapp. De etablerade storheterna bygger ambitiöst vidare. Lägstanivån bland de stora har höjts avsevärt. Därför höjs också ribban för vad vi anser vara en bra mediesajt.

Några bloggar och ett par Youtube-länkar gör inte en innovativ mediesajt år 2007. En annan viktig trend i år är att tv-bolagen gjort ambitiösa och delvis jätteintressanta webbsatsningar.

Däremot är det uppenbart att tv-sajterna fortfarande håller på att hitta sin form. Det finns en allmän strukturell förvirring kring hur man egentligen ska presentera icke-linjär tv. Och både publiken och producenterna trevar. MTV och TV4 gör spännande försök och kommer en bit på vägen. Vi är dock övertygade om att nästa års lista kommer att innehålla ännu fler tv-sajter.



VINNARE: SVD
(7)
Seriöst, snyggt och modernt. Svenska Dagbladet visar med sin nya sajt att man vägrar låta kvällstidningarna leda utvecklingen på den svenska mediewebben. SVD.se gör webb med morgontidningens eftertanke och seriositet utan att tappa webbpulsen. Här samsas vassa pennor och pigga redaktörer på en tydlig och delikat strukturerad sajt. Svenskan förstår dessutom vikten av att vara en del av konversationen på webben och ger läsarna gott om verktyg för att sprida materialet vidare via olika sociala tjänster.
www.svd.se

PÅ DELAD ANDRAPLATS:

Aftonbladet (1)
Föregångaren Aftonbladet tvingar konkurrenterna att jobba stenhårt för att inte bli hopplöst frånsprungna. En förnyare av webbjournalistiken som aldrig missar en bra fråga att ställa sina läsare. Gott om webb-tv och video-material gör sajten till en fullfjädrad multimediekanal. Mixen av underhållning och traditionella nyheter funkar. Och faktum kvarstår att vi alltid stannar längre på Aftonbladet än vi planerat.
www.aftonbladet.se

DN.se
(5)
Länge kändes DN.se mest som en papperstidning med hyperlänkar. Men de senaste åren har morgondraken stadigt lyft ambitionen och nu börjat göra webb på allvar. Ny form under året, riktigt vass bild-journalistik och bra tempo gör DN.se till en oumbärlig mediedestination.
www.dn.se

E 24 (8)
Det är ett par år sedan Schibsted drog igång sin svenska näringslivssajt. Konceptet har utvecklats på vägen bland annat med fler undersajter som Börs 24 och privatekonomi på Pengar 24. E 24 ger affärsnyheter i kvälls-tidningsformat, snabba analyser och webb-tv. Den har en fyllig, men informationsspäckad layout. En pigg nyhetssajt, helt enkelt.
www.e24.se

Expressen (4)
Expressen har det tufft. Man gör en riktigt bra sajt. Ändå får man stå lite i skuggan av värsta konkurrenten som liksom spelar i en annan division. En helt ny sajt sedan förra året visar upp bättre navigering och smarta innehålls-samarbeten. Expressen är på gång.
www.expressen.se

MTV (ny)
Musikkanalen är något på spåren. Genom att ge utrymme åt sina programvärdar och låta deras entusiasm styra webbinnehållet blir MTV mycket mer än bara ett skyltfönster för tv-sändningarna. Visst finns barnsjukdomar i strukturen men detta är en tv-sajt som plockar upp taktpinnen och pekar mot framtiden.
www.mtv.se

SR (3)
Sveriges Radio har ofta agerat föregångare på webben. Nu har utvecklingen kommit ikapp SR, men fortfarande gör man mycket rätt. Det är lätt att lyssna och utbudet av streamat och nedladdningsbart material ökar hela tiden. Mobiltjänsterna är stundtals lysande. SR.se lever just nu mycket på sitt starka innehåll. Till nästa år behövs en uppryckning av sajten med betydligt fler interaktionsmöjligheter för användarna. Det är ju för sjutton public service!
sr.se

SVT (2)
Liksom TV4 förstår SVT att satsa på tv-materialet på sajten. När SVT lanserade sin uppfräschade sajt och mediespelaren SVT Play höjde man ribban avsevärt. Det är nu både snyggt och lätt att kolla de senaste nyhetssändningarna eller veckans avsnitt av Fråga Doktorn. Och utbudet är riktigt stort, trots att det haltar på sina ställen. Till nästa år vill vi ha ännu mer tv-fokus, betydligt bättre sök och ett ännu mer pålitligt arkiv.
www.svt.se

TV4 (6)
TV4 har äntligen fattat att de inte behöver konkurrera med nyhetssajter som Aftonbladet. Kärnverksamheten är och förblir tv, och nu får vi tv även på sajten. Idol-klipp, nyhetsinslag och snuttar från Lettermans show får med rätta gott om utrymme. Man förstår också att förvalta sitt kapital av profilstarka medarbetare genom att låta flera av dem blogga. Vi kanske inte vill läsa Ernsts antikblogg, egentligen. Men vi uppskattar att den finns där. Fyrans strategi att sprida ut sitt material på flera olika sajter kan upplevas som krångligt. Men det finns fördelar, och som helhet är det imponerande. Från Nyheterna till Tv-planeten och Idol, via Mitt klipp. Vi ser fram emot 2008.
www.tv4.se

Veckorevyn (ny)
Veckorevyn har skakat av sig papperstänket helt och satsar allt på sånt som verkligen funkar på webben. Här finns tonvis av bloggar, kaxiga profilskribenter, kändisbilder, klädbilder och omröstningar. Vi bugar för att detta är ett magasin som idag ser ut att kunna klara sig utan papperstidningen.
www.veckorevyn.se

Fakta

Internetansvarig: Bo Hedin, vd och chefredaktör
På webben sedan: 1995
Antal heltidstjänster: Redaktion ca 15. Försäljning ca 5. Traffic och teknik ca 8
Byggt sajten: Ola Henriksson och Pelle Sten (utvecklingsredaktörer), Tobias Gärder (design), Per Åström, Martin Andersson, Klas Sabelström, Calle Österlind (teknik) Övriga leverantörer: Escenic, Mogul
Publiceringssystem: Escenic
Trafik (antal unika besökare per vecka): 560 000
Andra viktiga stödsystem: Helios,Newspilot.

Dagen (9), NA.se (10)