Trots snack om konjunkturnedgång har listan med tips varit längre än någonsin. Den innehåller en lång rad lovande projekt och människor som tror på det de gör.

Och konkurrensen är stenhård. Spåren av it-kraschen verkar ha suddats ut och i takt med att webb 2.0-tankarna etablerats har företagen kommit vidare och hittat innovativa sätt att tjäna pengar på internet. Gamla tjänster är på väg att bytas ut mot nya och entreprenörerna har förstått hur de kan dra nytta av marknaden och användarna.

Här är de 25 hetaste nätentreprenörerna som vi tror kommer att lyckas under 2008. Vissa har kommit längre än andra, men den gemensamma nämnaren är att de siktar högt och skjuter mot mål:

1. Anders Kyhlstedt & Peo Nilsson - Booli

2. Louise Jansson & Susanne Söderberg - Familjeapoteket

3. Joachim Lerulf - Tailsweep

4. Maria Groschopp - Loanland

5. Daniel Ek & Martin Lorentzon - Spotify

6. Aage Reerslev - Squace

7. Måns Adler - Bambuser

8. Sorosh Tavakoli - Videoplaza

9. Anders Lövbrand - Viewserve

10. Henric Ehrenblad & Patrik Fagerlund - Widespace

11. Erik Fjellborg - Calnet

12. Linus Bille - Giversign

Fakta

Internetworld har dammsugit marknaden efter nya entreprenörer genom att samla in tips från högskolekuvöser, företagsinkubatorer, riskkapitalister och nätverk över hela landet. Våra läsare har också bidragit med mängder av tips via vår webbplats. Av alla leads har vi valt ut de 25 vi tror på mest under det kommande året.

Vi bedömde:
- Drivkraft och visioner
- Affärsidé
- Risk
- Affärsmodell
- Potential för framgång under 2008