Hessam Lavi är sökkvalitetsstrateg hos Google i Dublin med fokus på den svenska marknaden. Han är också moderator på Googles forum för svenska webbmasters. Internetworld träffar honom på Googles Sverigekontor dagen innan sökkonferensen SMX drar igång i Stockholm.

Hur bra är svenska sajters synlighet i Google?
– Bra. Det märks att folk förstår mer och mer hur Google fungerar. Det handlar om att följa våra riktlinjer för webbmasters som jag själv har översatt till svenska.

Vilka är de största problemen hos svenska sajter?
– Många använder fortfarande ramar och Google har svårt att bedöma vilka sidor som är viktigast hos en sajt som är uppbyggd med ramar. Det är bättre med ”platta” sajter.

Vilket är det viktigaste råd du skulle vilja ge till svenska webbmasters?
– Alla sidor ska ha unika titeltaggar som berättar vad sidan innehåller. Det vore bättre att folk arbetade lite mer med sina titeltaggar än att undra varför deras sajter rankar som de gör. Har du en restaurang ska det stå restaurang, namnet på restaurangen och staden den ligger i och vad den enskilda sidan handlar om i titeltaggen.

Vilken är den vanligaste frågan på ert forum från svenska webbmasters?
– Varför är inte min sida indexerad? Folk är vana vid att Google är snabb och tror inte att det kan ta ett par veckor att bli indexerad. Det händer också att webbmasters spärrat Googlebot med no robot-taggar när man arbetat med sidan och sedan glömmer att ta bort dem.
– Sedan får vi många frågor om varför just deras sajt tappar i position. Det finns många konspirationsteorier om Google. Men vi har inte tid att manipulera resultatet, utan allt handlar om algoritmer. Det är en mycket dynamisk miljö där Google hela tiden uppdaterar sina algoritmer, men det kan också handla om att en konkurrent lagt upp massor av nytt innehåll på sin sajt.

Universiellt sök, att Google blandar resultat från sina olika vertikala sökmotorer i det vanliga webbsöket, infördes på Google.com för drygt ett och ett halvt år sedan. Är det infört fullt ut?
– Det är infört fullt ut på Google.se. Att det inte syns lika mycket i Sverige beror på att sajtägare inte lägger upp lika mycket innehåll som i USA. Det här är något som sajtägare kan utnyttja genom att göra bilder och videos sökbara. Bilder ska ha ordentliga alt-taggar och genom att använda Googles verkstyg som videosajtmap kan du även få videoinnehåll indexerat.

(Not: SMX-konferensen äger rum tisdag-onsdag, 23-24 september i Stockholm. Läs mer här: http://searchmarketingexpo.com/stockholm/)