Att blanda sökresultat från bild-, video-, nyhets- och bloggsök är en av de viktigaste förändringarna inom sök de senaste 18 månaderna. Google införde universellt sök i maj förra året och Yahoo samt MSN hakade på inom några månader. Eniro i Sverige lanserade sitt Supersök i maj i år.

– Det handlar om att ge användarna den bästa upplevelsen, säger Hessam Lavi, sökkvalitetstrateg hos Google i Dublin.

För sökmarknadsförare är blandat sök en utmaning. Det gäller att se möjligheterna att ranka i sökmotorerna med all typ av digitalt innehåll. Genom att optimera ett företags videos, bilder, bloggar och böcker går det att dominera sökresultatet i den nya verkligheten av blandat sök, enligt Bill Hunt vd på Global Strategies International på SMX.

– Företag måste se allt sitt digitala innehåll som resurser. När det handlar om videos måste man själv lägga upp dem på YouTube, säger Bill Hunt.

Genom att döpa bildfiler till viktiga nyckelord, skriva alt-taggar med samma nyckelord i en pressrelease har man goda möjligheter att ranka högt i det vanliga webbsöket med sin bild, enligt Bill Hunt.

– Innehåll tas fram av många olika människor i en organisation och alla måste veta hur man döper filer och taggar upp dem redan från början. Om bildfilen heter ”IBM_Linux_server” istället för ”32-34” kommer den att synas bättre, säger Bill Hunt.

Hessam Lavi, sökkvalitetsstrateg hos Google, tipsade om att använda Googles sajtkarta för videos från Googles webmaster central för att få sina videos indexerade.

Men Christer Pettersson, onlinechef på Eniro, menar att det är svårt för företag att tjäna pengar på exempelvis bildsök.

– Det är svårare att tjäna pengar på bildsök och nyhetssök än på mer generellt webbsök. Användare har ett annat fokus när man söker efter bilder eller nyheter i jämförelse med vanligt webbsök, säger han.

Och han får delvis medhåll från Bill Hunt:
– Problemet med videos är att de vanligen ligger utanför den egna sajten. Men vi håller koll på antalet tittare. Videos öka medvetenheten om din produkt.