Vinnarteamet på Visit Sweden och Community of Sweden



Se vinnarintervjun från prisutdelningen på Sturecompagniet på onsdagkvällen.

För spelare i ett nytt fönster, klicka här!

Visit Sweden marknadsför Sverige på ett unikt sätt med hjälp av sajtens besökare och visar att det ibland lönar sig att släppa kontrollen över varumärket. I Community of Sweden samlas över 4 000 registrerade användare som har en sak gemensamt: de gillar verkligen Sverige som turistland.

Här får de möjlighet att berätta om egna upptäckter och smultronställen, erfarenheter av hotell eller rese­arrangörer och de delar med sig av berättelser och bilder.
Resultatet blir ovärderligt. Ett omdöme eller en berättelse från en annan resenär är mycket mer värt än traditionell turistinformation när vi väljer resmål.

Både huvudsajten och communityt är mycket väldesignade. Det är generöst, luftigt och alldeles lagom färgstarkt. Bilderna är stora och dessutom försedda med geografisk information så att vi kan se precis var de är tagna. Kartorna baseras på välkända och välfungerande Google Maps och vi kan enkelt välja vad vi vill visa på dem.

Trots att man har valt att lägga Community of Sweden på en egen domän är sajterna väl integrerade. Söker jag på Stockholm på huvudsajten får jag samtidigt se användarnas bilder och berättelser från samma område.

På community of sweden har man sett till att tagga all information med beskrivning, plats och säsong. Den här informationen används flitigt för att presentera bilder och texter i olika listor och sökresultat. Det smarta greppet att ta med säsong är särskilt värt att nämna. Navigationslösningen med kartan där innehållet växlar beroende på vilken säsong du ställer in är lysande. Intuitivt, smart och användbart på samma gång.

Kommentarer och forum är en självklarhet på den här webbplatsen och aktiviteten är hög. Ett system där besökarna ger ”tummen upp” till bra innehåll säkerställer att det bästa materialet kan lyftas fram.

Visit Sweden vimlar av små smarta lösningar som gör besöket på webbplatsen till en ren fröjd. Ett exempel är att det går att spara favoriter utan att behöva logga in. Ett annat är de smarta bildspelen och den snygga navigationen via ”earth view” på förstasidan.

Visit Sweden är troligen unika i sitt slag i världen. Enligt uppgift hör turistråd och myndigheter från hela världen av sig och vill ta del av erfarenheterna. Vi förstår dem.


Tommy Sollén, ansvarig för Community of Sweden, om sajten:
"Om man tittar på resenärers beteende, hur man bestämmer sig för var man ska åka, hur man bokar och så vidare, så ser man tydligt att många använder internet för att få information och inspiration. Man kan också se tydligt att tips från medmänniskor är mycket mer värt än officiell information eller marknadsföring. För oss är det självklart att vi vill finnas med i den processen.

Att driva ett community på det här sättet får fantastiska effekter, medlemmarna marknadsför Sverige på ett väldigt bra sätt. Och innehållet de producerar är otroligt bra – tittar man på bilderna som laddas upp är 90 procent av fantastisk kvalitet. Det är långt över mina förväntningar.

Vi har sett till att allt innehåll på Community of Sweden är taggat med ämnesbeskrivning, geografiskt område och säsong. Det här utnyttjar vi på alla möjliga sätt i listor och på vår Sverigekarta. Just säsonger är något som inte finns i alla länder på samma sätt och det är ett viktigt hjälpmedel för den som vill planera sina aktiviteter med hjälp av sajten.

Att starta ett sådant här community är att släppa kontrollen över varumärket till viss del och visst fanns det en viss oro för hur vi skulle hantera eventuellt negativt innehåll på sajten. Men det har inte varit något problem. Och skulle det skrivas något negativt har vi chansen att bemöta, det har vi inte alltid om det skrivs någon annan stans."

Margareta Björnberg, projektledare för Visit Sweden, om sajten:
"Ett av målen med den nya webben var att öka upplevelsen av Sverige redan när besökaren kommer till webbplatsen. Sajten ska inspirera. Vi har fler och större bilder och alla bilder är taggade med geografisk information så att vi kan placera dem, nästan på metern när, där de är tagna på en karta.
Alla bilder är klickbara och kan visas i en större version och man kan alltid se var i Sverige en viss bild är tagen. Just kartan och de inspirerande delarna av sajten är det jag är mest nöjd med efter omgörningen.
Vi hoppas att den här webbplatsen väcker nyfikenhet och ger lust att besöka Sverige."


Fler utmärkelser bland Sveriges hundra bästa sajter:

Fakta


Sajtansvarig:
Margareta Björnberg (projektledare VisitSweden.com) och Tommy Sollén (ansvarig för CommunityofSweden.com)
Publiceringsverktyg: Episerver 5
Sajten byggd av: Cloud Nine
Andra leverantörer: Meridium, Getupdated, Citybreak, ImageVault, Netrelations, Oakwood Creative, MRM Starsky, Euroling SiteSeeker
På webben sedan: 1997
Senaste nylansering: augusti 2008
Unika besökare per vecka: 91 700 (e u)
Sidvisningar per besök: 5 (e u)
Google pagerank: 8
Antal inlänkar Google: 1 230
Antal indexerade sidor i Google: 260
Responstid: 5,2 sekunder
www.visitsweden.com