På nätet är det inte bara en fråga om att ta betalt. Ännu viktigare är frågan hur det ska gå till. Valet av betaltjänst kan vara avgörande för hur mycket du lyckas sälja.

Här listar vi 9 olika betalmetoder och ger exempel på leverantörer inom respektive kategori.

1. BETALKORT

 

Fungerar på ett praktiskt plan precis som i butik. Kunden uppger sina kortuppgifter och pengarna dras direkt från hennes bankkonto så fort hon bekräftat betalningen. Du som e-handlare betalar vanligtvis en avgift per köp/transaktion samt uppläggningsavgift.

Plus: Kunden har ersättningsgarantier om din e-butik går i konkurs och kan reklamera betalningen om han/hon int efår sin vara. Säkerhetsrutinerna för kortbetalning online är ofta bättre än i fysisk handel.
Minus: Kan ta upp till nio dagar innan du får in kundens betalning på företagets konto. Trots att säkerhetsrutinerna utvecklats är säkerheten fortfarande ifrågasatt. Kortbedrägerier, särskilt vid utlandsbetalning, är relativt vanligt. Men riskerna kan minimeras.

Några leverantörer som erbjuder tjänsten:


2. FAKTURA

Populär betalningslösning vid B2B-affärer. Kunden skapar vanligtvis ett konto och registrerar sina uppgifter på webbutikens sajt varefter fakturan skapas. Hög transaktionskostnad gör att faktura passar bättre vid stora ordrar och högre summor.

Vill du kan du sälja dina fakturor till en tredjepart – ett factoringföretag. Det höjer säkerheten eftersom factoringföretaget gör en kreditkontroll innan kunden ska betala i din webbutik. Fakturan skapas först när kunden blivit godkänd.

Plus: Väletablerad betallösning som är enkel att administrera
Minus: Tar uppemot 30 dagar, ibland mer, innan du får in kundens betalning. Låg säkerhetsnivå, men riskerna kan minimeras.

Några leverantörer som erbjuder tjänsten:


3. DIREKTBETALNING

Onlinebetalning via kundens egen bank, en lösning som börjar få allt större fäste. När kunden ska betala dirigeras hon direkt vidare till sin internetbank. Där överför hon pengar från sitt bankkonto till ett konto i din webbutik. Vanligtvis måste du som e-handlare sluta avtal med de banker du vill samarbeta med.

Plus: Säkert alternativ både för dig och din kund. Pengarna överförs direkt till ditt konto men kunden slipper lämna ut sitt kortnummer på nätet.
Minus: Stöds än så länge inte av alla banker (i Sverige endast av Handelsbanken, Nordea, Swedbank och SEB). Fungerar inte om kundens internetbank ligger nere. Kräver att du har ett konto hos varje bank vilket kan vara svårt om du har en nystartad, kapitalsvag webbutik. Kunden är heller inte skyddad om företaget går i konkurs.

Några leverantörer som erbjuder tjänsten:


4. KONTANTBETALNING ONLINE

Konsumenten köper en värdekod på valfritt belopp mellan 10 och 1 000 kronor. Koden säljs till exempel på Pressbyrån och 7eleven och ges till kunden på ett kvitto. Kunden kan sedan använda koden till att handla obegränsat antal gånger online tills dess saldo är förbrukat.

Plus: Passar bra för dig med ung målgrupp. Eftersom kort- och direktbetalning har 18-årsgräns är värdekoder ett bra alternativ till sms-betalning.
Minus: Passar ej för dyrare varor och tjänster. En ”omständligare lösning” som kräver att kunden redan i förväg planerat för att handla på nätet.

Leverantör som erbjuder tjänsten:

  • Spendonnet (Payex och Reitan Servicehandel står bakom)


5. SMS

Kunden betalar via sms från sin mobiltelefon. Passar bra för försäljning av mobilrelaterade och vissa virtuella tjänster där det känns naturligt för kunden att betala med sin telefon.

Plus: Lättillgängligt alternativ för kunden.
Minus: Dyrt för dig! Mobiloperatörerna tar en relativt hög transaktionsavgift. Svårt att ta betalt för dyra tjänster/varor. Konsumenterna är inte beredda att betala flera hundra kronor via sin telefon.

Några leverantörer som erbjuder tjänsten:


6. TELEFON

Kunden betalar genom att ringa ett samtal som debiteras telefonräkningen. Passar främst dig som säljer billiga varor och tjänster. Du som e-handlare betalar vanligtvis en viss procent på kundernas betalsamtal till det företag som tillhandahåller betallösningen.

Plus: Ett för kunden lättillgängligt alternativ som fungerar från alla moderna telefoner, fasta och mobila.
Minus: Svårt att garantera säkerheten. Tjänsten kan lätt missbrukas, till exempel om kunden ringer från någon annans telefon. Fungerar därför dåligt för varor och tjänster på högre belopp.

Några leverantörer som erbjuder tjänsten:


7. DIGITALA PLÅNBÖCKER



Är vad det heter och liknar i mångt och mycket den analoga varianten. Kunden sätter i förväg in pengar i sin ”plånbok” – ett konto som det digitala plånboksföretaget tillhandahåller. Förutsatt att din webbutik stödjer den specifika plånboken, kan kunden därefter handla varor eller tjänster för pengarna som sätts in. Passar bäst för mikrobetalningar.

Plus: Du får betalningen i förskott och kan vara säker på att varan blir betald. Kostnadsfritt för kunden att använda, och relativt billigt för dig som e-handlare. Förhållandevis säkert, användarens uppgifter krypteras.
Minus: Fortfarande ganska dåligt etablerat, risk för att förlora potentiella kunder om du inte också erbjuder andra betalalternativ. Kan fungera sämre för dyra varor och tjänster då kunderna ofta har små summor i sina digitala plånböcker.

Några leverantörer som erbjuder tjänsten:


8. POSTFÖRSKOTT



Uråldrig men välkänd betalningsform, populär bland postorderföretag. Används fortfarande av många klädföretag eftersom det är en väletablerad betalningslösning som kunderna i regel känner sig trygga med. Posten tar emot betalningen, lämnar ut försändelsen och sätter därefter in beloppet på webbutikens konto.

Plus: Enkel betalningsform som passar bra för nybörjare. Du som använder postförskott får dessutom dra nytta av postens returhantering, distributionsnät och betalningssystem.
Minus: Högre risk att kunden ångrar sig och inte hämtar ut sitt paket. Posten tar också en extra avgift för postförskott, för närvarande 50 kr, som debiteras kunden. Kan ta tid innan du får pengarna på ditt konto.

Leverantör som erbjuder tjänsten:


9. MASHUPS



Det finns flera företag som tillhandahåller betalväxlar (PSP, Payment Service Provider) och samlar många av ovanstående betalningsalternativ under ett och samma tak. Företagen är uppkopplade mot banker, inlösare och kortföretag och hjälper dig som e-handlare att skräddarsy ett system som passar just din webbutik bäst.

Plus: Du kommer enkelt i kontakt med olika betalningsförmedlare och betalsätt. I vissa fall räcker det med att du tecknar ett enda avtal med företaget som förmedlar tjänsterna, så sköter de resten. Med betalväxeln tillkommer ofta fler tjänster såsom avstämning och bedrägeriskydd.
Minus: Kan bli dyrt.

Några leverantörer som erbjuder tjänsten: