De rådde en febril verksamhet på spa-och konferensanläggningen Yasuragi Hasseludden under 24 timmar. Av lågkonjunkturen syntes inga spår och när uppkopplingen repat sig hyfsat, efter Mindparks vd Joakim Jardenbergs påtryckningar på Telia, så var deltagarna entusiastiska till att ro sina webbtjänster i hamn.

Många hade tagit ledigt från jobb och konsultverksamhet för att delta. Och visst räknade majoriteten med nattarbete, men med siktet på Yasuragis japanska bad som öppnade vid sex på morgonen så var det bara att hålla sig vaken. Internetworld var på plats och sände bland annat live via videotjänsten Bambuser.

24 hour business camp
är ett event, men nästan helt utan dagordning. Vid tvåtiden på torsdageftermiddagen, två timmar efter startskottet, hade de 52 teamen kommit igång och det gick nästan att känna hjärnaktiviteten i rummet.

Vi pratade med Nikke Lindqvist, SEO-expert och Christian Bolstad, redaktör på Fria tidningar. De bygger ett webbverktyg för att företag ska kunna följa hur mycket och vart i bloggar och mikrobloggar det talas om deras varumärke. Tjänsten heter Brandstalking.com:

Thord Daniel Hedengren, designkonsult och bloggare bygger tjänsten Borjablogga.se för alla som är nyfikna på att blogga, men inte vet hur de ska komma igång.
Hör honom berätta mer här:

Micael Widell som nyligen upp sig från IBM för att satsa helhjärtat på egna entreprenörsprojekt, Petter Arvidsson från Ericsson Research och Edward Tjörnhammar som jobbar som forskare på FOI bygger konsumentjänsten Utdraget.se:

Övervägande delen av deltagarna var män, men det fanns några kvinnor i sällskapet. Karin Adelsköld och Johanna Ögren som tillsammans driver teknik- och prylsajten för tjejer, Lillagumman.se, avslöjar sitt projekt här:

Oskar Vikman från mediebolaget Ad Lantic Media och Per Lisshamre som driver egen konsultverksamhet inom webbutveckling bygger en tjänst av en idé från deras flickvänner. Tampongdax.se är en prenumerationssajt för tjejer där de kan prenumera på tamponger och bindor. När vi pratade med dem tidigt på torsdagskvällen hade de redan hunnit förhandla med leverantörer:

Förutom entreprenörer fanns sponsorer på plats. Bonnier Research and Development var med betalade notan och flera personer från dem var där för att snappa upp bra tjänster och människor. Alexander Jamal är ansvarig för konceptutveckling på Bonnier R&D och tror att de kan hitta flera potentiella projekt att gå vidare med från 24 hour business camp:

Jeanette Gorosch och Torbjörn Eriksson driver företaget Nannynu tillsammans, barnpassning som administreras via nätet. På lägret bygger de Roligabarnaktiviteter.se, en sökmotor för barnaktiviteter i Stockholm.
– Vi har märkt en efterfrågan på det här genom Nannynu, säger Jeanette Gorosch.
Hör dem berätta mer här:


När torsdagsnatten kom hade vissa hunnit längre än andra, men ingen ville gå och lägga sig. Vi mötte Thord Daniel Hedengren igen vid midnatt:
– Jag skulle kunna vara klar om någon timma, men jag går runt och pratar med andra, säger Thord Daniel Hedengren.
För trots fokus på att webbtjänsterna skulle bli klara i tid så minglades det mer fram på småtimmarna.

Deltagarna fick också chans att umgås en kväll och en förmiddag innan de 24 timmarna startade. Och det rådde ett öppet idéklimat i lägret och det verkade som folk delade med sig både av kod och idéer.

Se Internetworlds livesändningar från 24 hour business camp på Internetworld.se/24hbc.

Läs mer om deltagarna och webbtjänsterna här!

Se alla bidragen här och rösta på din favorit!