Litium, leverantör av publicerings- och e-handelssystem, förändrar sin affärsstrategi och säger som en följd av det upp nio personer från konsultverksamheten i Helsingborg och Jönköping. Samtidigt har företaget den största orderstocken någonsin och en tillväxt på 20 procent i år. Men närmare 40 procent av ordrarna säljs via externa partners som webbyråer och it-konsulter.

– Den här förändringen har gått ganska snabbt. När vi påbörjade vår partnerstrategi så hade vi inte så mycket licenser som såldes via dem, men nu är det upp emot 40 procent, säger Litiums vd Mathias Bransmo.

Konsultenheten håller på att göras om och istället bli en serviceenhet för att stödja Litiums partners i olika projekt. Och den ekonomiska krisen har också gjort sitt till förändringen.
– Det sammanfaller naturligtvis, den här affärsstrategiska förändringen har också påverkats av att lågkonjunkturen var annalkande.

Fyra av nio personer som lämnar kommer från gamla e-handelssystemsleverantören Incordia som köptes upp av Litium i november förra året. Över hälften av personalen från gamla Incordia är idag inte längre kvar i bolaget. En stor del av neddragningarna skedde redan när Litium tog över företaget och erbjöd 27 av 45 personer nya jobb hos dem. Totalt har Litium 90 anställda.

Mathias Bransmo hävdar att uppsägningarna inte har något med Incordia att göra.
– Den kompetens som finns bland personalen från Incordia inom e-handel var precis så bra som vi trodde och hoppades att den skulle vara.

Redan nu har en del av dem som fått gå plockats upp av Litiums partners.