Jag lyssnar på podcasten Seedlings, “An ongoing conversation for teachers by teachers”. Shit, det finns lärare som rockar! Fast på ett helt nytt sätt.

Det riktigt balla är inte att Seedlings värd, Bob Sprankle, redan 2005 lät sina nioåriga elever producera den egna podcasten Room 208. Eller att Bob och hans medelålders lärarkollegor Cheryl Oakes och Alice Barr sitter utspridda i delstaten Maine i nordöstra USA när de via EdTechTalk spelar in live med en engagerad publik som organiseras via webcastcommunityn Worldbridges. Naturligtvis driver dom också Ninget Seedlings som dokumenterar och fördjupar.

Nu börjar vi närma oss det väsentliga. För en tid sen satt nämligen 19-åringen Andrew Sutherland i sitt studentrum på MIT. Han hade stängt dörren och hoppades på att ingen polare skulle kliva in när han via Skype var hedersgäst i veckans Seedlings. Ett år tidigare hade Andrew grunnat på sin framtid och skrev bland annat:

“I’ve been down to Google in Mountain View twice, I’ve met Mark Zuckerberg, I’ve made some money, I’ve learned so much about scaling a business and a website, and I’ve helped a few people learn vocabulary”.

Vad är det då denne unge man gjort? Jo, han grundade Quizlet 2005, redan när han var 15 år och gick på high school. Det hela började med att Andrew hade fått i uppgift av sin lärare i franska att lära sig namnen på 111 djur. Hur kul är det? Så han programmerade ihop en webbgrej som gör inlärningen roligare. Polarna gillade verktyget och ville också använda det. Polarnas polare och deras lärare hakade på. Sen vaknade läromedelsförlagen till.

För ett år sedan hade Quizlet 100 000 registrerade medlemmar. Nu är de över 435 000, varav Bob, Cheryl, Alice och numera min son ingår. Det är medlemmarna som skapar innehållet i Quizlet, min grabb bidrar med lite tyska.

Skolan är förmodligen en av Sveriges största ekonomiska sektorer. Mellan en tredjedel och nära hälften av alla kommuners pengar går till verksamheterna förskola, grundskola och gymnasieskola. I stora drag handlade det 2007 om 170 miljarder kronor, 2,2 miljoner unga och 230 000 lärare enligt Skolverkets statistik.

Om du tänker dig att det varje skoldag indirekt kostar en tvåbarnsfamilj runt 800 kronor blir det kanske begripligt. Och om man surar och tycker att skolans språkundervisning suger skulle man kanske kunna tänka sig att en tia i veckan till Quizlet är en bättre investering. Då börjar vi nosa på affärsmöjligheterna.

Googla på “skola marknadsföring” och toppen på träfflistan hittar du uppsatser.se. Den tjänsten, som numera ingår i Academicnetwork, startades 2004 av superentreprenören Ted Valentin. Då var han 26 år och studerade på högskolan. Nu lanserar han karttjänster på löpande band.

En annan cool grej är krasslig.se. Värsta sociala medieupplägget, byggd av tre gymnasiestudenter som säger “Webbstjärnan erbjöd en tävling…och det är kul att förknippa kreativitet, entreprenörskap, eget tänkande, företagsekonomi (egen företagsamhet) och teknik med skolarbete”. Tävlingen Webbstjärnan, där svenska elever publicerar skolarbeten på nätet, arrangeras av .SE. De hade hoppats på 100 anmälda gymnasielag - det blev drygt 750! Bland vinnarna hittar du superentreprenörer och Unga Företagare som mobilutbildning.se och onspotuf.se. Till nästa omgång av Webbstjärnan bjuds alla årskurser in och det talas om tiotusentals tävlande elever. Tro mig, det blir en explosion av unga affärer på nätet

Mobile Study är en tjänst som låter lärare bygga frågepaket som eleverna tankar ner i sina mobiler via tex Bluetooth. På Webbdagarna berättade Fredrik Suter om hur han och kollegorna på Fi byggt mattehjälpen URsmart. Unikum är en svensk start-up som erbjuder toppmoderna webbplattformar åt skolor. Alltfler skolor börjar använda nättjänster som Stardoll, WordPress, Bambuser och YouTube i undervisningen.

Självklart ska skolor använda reklamfinansierade plattformar. Men i vissa fall ogillar skolfolk den kommersiella webben. Jag hör allt fler som efterlyser till exempel en reklamfri “Skoltub”. Det måste helt enkelt till fler webbtjänster som löser skolans speciella behov.

Jag jobbar aktivt med att hotta upp hur vi tar hand om barn och ungdomar. Och framförallt om hur vi ska åstadkomma världens bästa start i livet för nya människor. Nu ska vi göra företagandet i skolan på nätet till en ännu bättre affär. Hoppas du vill vara med.

/Richard Gatarski

Richard Gatarski kallar sig estradör, inspiratör och provokatör. Han är också forskare, konsult och entreprenör och kommunicerar oftast via sajten Weconverse.com.