Glada vinnare: Kerstin Beckman, kommunikationsansvarig och Tobias Rundbom, utvecklingsansvarig på Omvård.se.

Omvård.se utnyttjar verkligen webbens möjligheter fullt ut och visar att det inte behöver vara svårt att göra det svåra enkelt. Här samlas offentlig statistik om svensk sjukvård på ett synnerligen enkelt och tillgängligt sätt.

Ambitionen att ”tillgängliggöra statistik på ett sätt som är anpassat för vanliga människor” lyckas verkligen. Med snyggt gränssnitt och riktigt funktionellt sök gör Omvård.se det nästan löjligt enkelt att jämföra kvalitet och kötider mellan olika vårdinrättningar. Statistik illustreras i tydliga grafer och kompletteras med lättbegripliga förklaringar på hur informationen ska tolkas.

Integrationen med Google Maps gör det också enkelt att hitta mottagningarna rent geografiskt. På Omvård.se är man bevisligen för transparens och redaktionen lever som den lär. Här lyfter man in externa nyheter, har ”debatter” öppna för kommentarer och alla artiklar går självklart att dela på Facebook och andra sociala webbplatser. Som besökare har du även genom Kundo.se möjlighet att lämna direkt feedback på sajten. På nätet har Omvård funnits sedan 2007, men sajten nylanserades i en helt omgjord version 1 september 2009.

www.omvard.se (Sveriges bästa sajt)

  • Sajtansvarig: Pontus Österberg är projektledare, Kerstin Beckman är kommunikationsansvarig, Tobias Rundbom är tekniskt ansvarig och Erik Lindgren är integrationsansvarig.
  • Antal heltidstjänster: 4 personer
  • Publiceringsverktyg: N2 CMS
  • Analysverktyg: Google analytics, Clicky
  • Sajten byggd av: Sanocore
  • Andra leverantörer: Källor för data innefattar: SKL (Sveriges kommuner och landsting) med Vantetider.se, LÖF (Landstingens ömsesidiga försäkringsbolag), Vårdguiden, SLSO (Stockholms läns sjukvårdsområde), Landstinget i Östergötland, Nationella diabetesregistret, Riks-HIA (nationella kvalitetsregistret för hjärtintensivvård) och Svenska höftprotesregistret.
  • På nätet sedan: December 2007 (Fast i ny, helt omgjord version sedan 1 september 2009)
  • Unika webbläsare per vecka: 8 500 hittills i snitt. (Sidan lanserades 1 september och siffrorna har inte hunnit stabilseras än.)
  • Sidvisningar per besök: 6,5 (se ovan)
  • Indexerade sidor i Google: 38 200
  • Inlänkar Google: 7