Snart är två miljarder människor sammankopplade i ett globalt nätverk. Hur ska vårt företag utnyttja det – och hur drar vi nytta av att våra anställda är med i detta nätverk? Den frågan tycker pr-konsulten Stefan Hyttfors, profilerad talare inom sociala medier, att företag bör ställa sig idag.
– Vi är just nu mitt uppe i hajpen kring sociala medier. Senare, i mognadsfasen, kommer sociala medier att bli en självklar del av samhället. Det som hänt när röken skingrats, det är det intressanta.

Många ser på sociala medier som en ny kanal. Det tycker Stefan Hyttfors är fel. Sociala medier är ingen ny kanal, det är ett nytt sätt att konsumera media.

– Det som händer nu är en enorm maktförskjutning. Webben består av människor som kopplas ihop. Vi går från ett massmediesamhälle till ett interaktionssamhället. Skiftet beror på att vi går från tryckpressens en-till-många-kommunikation till internets många-till-många-kommunikation. Utvecklingen är oundviklig, eftersom konsumenterna föredrar detta sätt att kommunicera. Sociala medier är inget val.


– Titta på Iran, eller på BP. Ingen kan kontrollera sina budskap. Det här sker underifrån. Om konsumenten har ett nytt sätt att hitta och dela information kan man som organisation inte välja bort det – man kan bara förhålla sig till det.

När organisationer tvingas möta de krav som den nya världsordningen ställer tror Stefan Hyttfors att dagens företagsstrukturer kommer att ställas på ända. Sociala medier kommer att påverka varje del av ett företag.

– Det blir en total organisationsförändring som kommer att vara enormt utmanande för traditionella organisationer. Särskilt de organisationer där hela internetarbetet ligger på kommunikationsavdelningen.

När omställningen sker beror på land och bransch. I Sverige har vi hög internetpenetration vilket innebär att vi har kortare tid på oss.
– Rätt vad det är kommer kunderna att förvänta sig ett svar på frågan ”Vad kommer räntan att vara på mitt lån?”. På Facebook. Vi måste börja omställningen nu och lära oss det här, annars blir vi tagna på sängen.

Stefan Hyttfors tror att förändringen kommer att ske under en femårsperiod, bransch för bransch. Ju tajtare förknippat ett varumärke är med vår livsstil, desto snabbare kommer företaget att påverkas. Lågintressevarumärken som energibolag och banker, varumärken som vi inte skyltar med att vi använder, kommer att få längre tid på sig att anpassa sig.

Nyckeln till anpassning är att förstå att det inte längre handlar om att sända budskap – utan om att få till en interaktion. Det är en utmaning, eftersom människor oftast inte vill bli kompis med eller prata med ett företag.

De branscher som idag ligger längst fram med det nya är medieföretag och resebranschen, tycker Stefan Hyttfors. De har levt med utmaningarna länge. Därför rekommenderar han organisationer i andra branscher att benchmarka mot dem. En god svensk förebild är Ving.
– Hos Ving jobbade åtta personer heltid med Facebook under askmolnet. Deras Facebook har blivit en renodlad kundserviceportal. Detta blir också marknadsföring, eftersom deras kunders vänner ser när Ving svarar på Facebook. Det skapar positiva omdömen och ger trafik in på sajten.

Men egentligen tycker Stefan Hyttfors att det är för mycket fokus på att bevisa att sociala medier fungerar genom lyckade case.
– Det viktigaste är att fundera på hur utvecklingen kan påverka vår bransch, om vi nu tror på att utvecklingen är här för att stanna.

Fakta

Aktuell: som inledningstalare på Webbdagarna i Göteborg 16 september, www.webbdagarna.se
Gör: Pr-konsult och medgrundare av pr-byrån Wenderfalck
Bakgrund: Pressfotograf och bildchef på Expressen/GT/Kvällsposten, pr-konsult på Prime, startade egen byrå för fem år sedan.
Ålder: Nyss fyllt 40
Bor: Ingarö utanför Stockholm