Inbjudna att diskutera sociala medier under paneldebatten var Joakim Jardenberg från Mindpark, Pelle Sten från InUSe, Ulrika Rudqvist från Good Old, Richard Hansson från Mindroute och Martin Deinhoff från Creuna.

Moderator Magnus Höij, chefredaktör på Internetworld, ställde ett gäng frågor till panelen.

Varför har Malmö varit ett nav för diskussionen kring sociala medier?

Pelle: Det beror på att Malmö är en mindre stad än Stockholm, där det är svårare att skapa kluster. Göteborg är en stad baseras på ett fåtal stora kunder medan Malmö är en entreprenörstad även utanför webben. Det finns många små kunder och ett litet område där man kan träffa.
Richard: Malmö har gått från att vara en betongstad till att bli en entreprenörstad.
Jocke: Det var skillnad i hur man hanterade IT-kraschen jämfört med Stockholm. Att göra och inte prata funkar här nere.
Martin: Geografi spelar ingen roll.
Ulrika: Konsultbyråerna i Malmö är inte fyllda av folk som gått samma skolor i Stockholm. Här finns konsulter som jobbat i till exempel startups, det skapar mycket kreativitet.
Jocke: Silicon Valley har visat att geografi gör skillnad. Om något nytt ska hända så behöver man andra människor, enablers. Ju högre densitet av enablers, ju fortare går förändringen.
Martin: Jag twittrar lika mycket med folk som sitter fem meter bort eller på andra sidan jorden.

Vad är sociala medier?
Ulrika: Det är något som sker digitalt mellan två eller flera och som skapar användargenererat innehåll.
Pelle: Webben är i sin grund social och har alltid varit det.
Ulrika: När man pratar om sociala medier, pratar man om något som händer digitalt, men som också händer i verkligheten. DEt är dumt att säga att det handlar om just internet. Ett verktyg för att vara som vi är i vanliga fall, snarare än medium.
Pelle: Vi kan definiera det som den sociala webben.
Jocke: Vi måste använda en etikett för att veta vilken del av webben vi pratar om. Det är orättvist mot våra vänner i foliehattar och vita rockar som får bits och data att flyttas.
Richard: Sociala medier är ett bra ord att hänga upp det på.

Plattformarna vi använder idag, kommer vi att ha dem kvar?

Pelle: Det enda vi vet säkert är att vi inte vet något om hur det är om fem år. Saker försvinner snabbare än vi tror. Myspace var stort och friendster också. Vi kommer inte att använda Facebook och twitter så som vi gör idag.
Richard: Facebooks största hot är att det är så stort. Gör de något fel så kommer det straffa sig. Det har varit mycket prat om integritetsfrågor.
Jocke: Innan någon tar över efter Facebook kommer nog Facebook att upplösas av sig själv. Det kommer inte vara en tjänst eller sajt utan en plattform som ligger i botten som identitetsplattform.
Martin: Facebook har lyft in saker som kanske inte borde varit där, som borde varit ute på den sociala webben.
Ulrika: Fördelen med Facebook är att det fortfarande fungerat som ett entreprenörsföretag. De har kunnat genomföra förändringar och är snabba på att ändra innehåll och funktioner. Faran är om de blir superbyråkratiska och inte kan förändra sig lika snabbt.

Vem bör man hålla i handen? Reklambyrån, webbyrån, pr-byrån?

Ulrika: Många företag missar att kolla på sin egen personal. Det finns företag med stora kundtjänstavdelningar med tjejer som är grymma på facebook och chattar och sen anlitar de mig för att säga hur de ska göra. Börja med att titta på personalen och se vad de kan göra. Det kanske finns nån som jättegärna vill blogga. Sen kan man anlita en byrå för strategin.
Richard: Jobbar man med sociala medier internet hittar man ofta stjärnor på sociala medier.
Martin: Framtidens marknadsföring kommer att likna pr ganska mycket.
Jocke: Frågan är felställd. Det här handlar inte om att det bara har med marknadsföring att göra. Det jag märker är att internet och sociala medier slår igenom i alla grenar av företagens verksamhet. Det har med HR, produktutveckling och sälj att göra till exempel.

Hur ser ni på sociala medier policys?
Pelle: Nej, men först bör man titta på vilken aktivitet som finns i företagen redan nu och göra en analys och sätta upp mätbara mål med vad man vill göra på den sociala webben.
Ulrika: Det finns ju redan policys på företagen. Det finns i ditt anställningsavtal. Det är bara att applicera på sociala medier. “Tänk på vad din mamma har lärt dig”. Man ska inte ljuga, man ska inte tala illa om andra. Jag tror att många som rotar i det här gör det svårare än vad det är.
Martin: När ska företagen förstå att det inte finns någon skillnad mellan privatpersoner och jobbpersoner.

Spaningar inför framtiden?
Jocke: Låt oss börja med samtiden. Vi behöver inte sträcka oss längre än så. Vi använder inte de tjänster och möjligheter som finns idag, och det är det enda sättet att förstå vad som är på gång.
Ulrika: Mobil! Mobil! Mobil! Mobil e-handel har satt igång jättestort i USA. Vi använder sociala medier mer och mer i mobilen. Mobilen används mycket och kommer användas ännu mer i framtiden.
Jocke: Innan industrialismen var man den man var. Var man smed så var man smed. Vi vet idag att den som är mest transparent är den som vinner. Företag kommera att behöva tänka om.
Martin: Vi kommer att se ett stort företag, kanske Facebook, som kommer att handskas med privatsäkerheten och integritetsfrågor. Väldigt många fler manicker kommer att koppla upp sig och vi kommer att använda personlig data för att koppla upp oss.