Pelle Sten jobbar med storytelling internt på konsultbolaget Inuse. Och det handlar i slutänden om att generera större intresse för och fler kunder till Inuse.

Han har tre fokusområden när han jobbar med storytelling:
– Jag berättar inte om oss. Jag berättar om de projekt vi är inblandade i. Det blir sällan intressant om jag intervjuar en kund ”vad tyckte ni om vår insats?”. Istället beskriver jag projektet och vad kunden fick ut av det. Ett exempel på det är min intervju med Mariela du Rietz angående hennes arbete med KULAN – ett projekt för Stockholms Kulturförvaltning för att sammanföra kultur och skola.

– Jag lyfter fram våra medarbetare – experterna – och de områden som de är aktiva inom. Det är en form av kunskapsmarknadsföring där du lyfter fram det faktiska värdet av ditt företag. Elektronikkedjan Expert till exempel borde inte bara säga att de ”är vad de heter”. De borde starta en blogg som svarar på frågor och löser kundernas problem. ”Så här installerar du den här hemmabion för bästa resultat”

– Jag uppmärksammar områden som vi som företag är intresserade av. Antingen för att vi har kunder inom området, eller för att vi vill ha det. Just nu diskuterar vi öppna data från offentliga källor som till exempel Riksdagen eller för all del Posten med deras stängda databas med postnummer. Då är jag på plats på evenemang som berör ämnet och gör reportage därifrån som hamnar på Youtube och sprids via bloggar och e-post.

Pelle Stens viktigaste verktyg är inte tekniken, även om en internetuppkoppling kan kännas imperativ.
– Det viktigaste verktyget är friheten från organisationen, säger Pelle bestämt. Det gäller att de inte ser på mig som en pr-anställd.


Fakta

Gör: Digital Storyteller.
Arbetat med Inuse.se sedan 2010.
Bakgrund: Har jobbat 13 år i dagstidningsbranschen och hållit på med nätet sedan 1994.
Bästa yrkesrelaterade erfarenhet: Att internet är något mer än en nykanal, det är ett gränssnitt till en helt ny värld.

Tre översta sajterna i min "historik" i browsern nu:
Gmail, Tripit, Facebook.