Under den första veckan 2011 lanserades Facebook Platser i Sverige, Norge och Danmark. Och det är ingen hemlighet att nästa steg för ­Facebook är att koppla på företagstjänsten Deals. Hemligheten är snarare när tjänsten kommer
till Sverige.

I USA lanserades Facebook Deals i början av november förra året. Då sa Facebooks grundare Mark Zuckerberg att tjänsten kommer att vara tillgänglig för alla ­användare inom de närmaste månaderna. Passa på att ­använda tiden fram till dess att fundera på hur du och ditt företag kan dra nytta av Deals.

– Det är egentligen ingen rocket science. Man har gjort den här marknadsföringen i årtionden genom tidningar och tv. Det är traditionella erbjudanden, bara genom ny media, säger Miyako Soeda, produktionsansvarig för Facebook-annonsering på internetmarknadsföringsbyrån Guava och tidigare anställd på Facebook.

Genom Facebook Deals får ditt företag möjlighet att synas med erbjudanden till kunder som finns i närheten. I USA var 22 företag med från start inför lanseringen av Deals, bland andra H&M som erbjöd de kunder som checkade in i en H&M-butik 20 procents rabatt på jeans.

– Den största skillnaden är att du kan mäta vilka som kommer in till din butik. Tidigare har man fått ge bort vissa rabattkoder, för att kunna undersöka vilka kunder du har. Nu erbjuder du fysiska kunder något på plats och du kan i realtid se hur många som utnyttjar erbjudandet, säger Miyako Soeda.

I mätinstrumentet på Deals kommer du att kunna kolla på två saker: Hur många kunder som checkar in, och hur många som tar del av ditt erbjudande. Mer exakta målgrupps-undersökningar tillåter inte Facebook, på grund av den personliga integriteten.

Miyako Soede tror att Facebook Deals kommer att betyda mycket för lokal marknadsföring utanför storstadsregionerna.

– Företagare ute i landet som vill annonsera lokalt har inte så många alternativ mer än Gula Sidorna och lokaltidningen. Det här kommer att revolutionera lokal marknadsföring.

Hon menar  att den stora fördelen med Facebook Deals är att det är användarna själva som nu berättar om ditt företag, och vi litar mer på tips och rekommendationer från våra vänner.

– Belöna de som checkar in med erbjudanden. Det är viktigt att det framgår att du får erbjudandet för att du checkar in – du vill uppmana kunderna att checka in igen.

– Det är väldigt bra marknadsföring när människor väljer att associera sig med ditt företag inför sina nära och kära.