Trots att kanalen både är gammal och utskälld är den bevisat effektiv. E-handlarna vet det. Kundklubbarna vet det. Ja, väldigt många olika företag och organisationer använder idag e-post i form av nyhetsbrev som ett sätt att kommunicera med målgruppen.

Trots att våra mejlboxar är mer välfyllda än någonsin och trots att antalet irrelevanta mejl som går direkt till spamkorgen blir fler och fler verkar nyhetsbrevet hålla ställningarna.

För många företag är det ett sätt att driva trafik och försäljning med nischad information till segmenterade mottagare.

Möjligheterna till statistik och uppföljning är goda och för den aktiva avsändaren finns stora möjligheter att anpassa och ”skruva” på innehållet. Allt för att uppnå högre konvertering och i slutänden bättre affärer.

När du själv vill komma igång med e-postmarknadsföring är tröskeln låg. Vem som helst kan sätta ihop en egen liten lösning där verktyg som Excel, Outlook eller Gmail blir grundstenarna.

Men det uppstår ganska snabbt behov av anpassning, segmentering och kanske möjlighet att koppla nyhetsbrevet till andra plattformar och tjänster. Då är det dags att vända sig till en leverantör av nyhetsbrevtjänster.

Vi har tittat närmare på nio tjänster som alla erbjuder verktyg för e-postmarknadsföring. Överlag liknar deras erbjudande varandra i stor utsträckning. Möjlighet att designa egna mallar, segmentera mottagare, göra uppföljning på hur innehållet konverterar och diverse automatiska testfunktioner är hygienfaktor.

Det som skiljer dem åt är kapacitet, prisnivåer, möjlighet till personlig support och service samt koppling till andra plattformar och system.

Gå till nästa sida för att läsa testet!

Sida 1 / 2

Innehållsförteckning