– Min spaning inför 2011 är att vi kommer att se en massa satsningar som kommer att självdö, för det ser inte så himla bra ut därute. 200 fans på Facebook för ett stort varumärke, vad är de bra för?

Det säger Annika Lidne, som menar att många företag har gått i ett lämmeltåg in på sociala meider utan att ha en plan.

För att förstå hur sociala medier kan hjälpa ett bolags marknadsföring måste företaget svara på frågan: Vad tillför detta kunden? Är det något som får kunden att skratta? Något kunden vill dela med sig av till sina vänner?

Hon menar att det inte räcker med att skicka ut kampanjer och pressreleaser, utan att företaget behöver en kontinuerlig, daglig kontakt med sina kunder i de sociala medierna.

– Ingen vill ha någon generell sörja, säger Annika Lidne .

Företagen måste nischa sig och anpassa sin kommunikation till de olika kunderna, huvudsaken är att komma bort från masskommunikationen som i pressreleaser och reklam. De måste också bli intresserade av att lyssna och föra en långsiktig dialog med de kunder som de möter på de sociala plattformarna.

Hon illustrerar problemet med företagens ovilja att kommiunicera med exemplet torghandlare: De behöver inte sociala medier, för de träffar ändå sina kudner och får direkt veta om tomaterna varit dåliga. För stora företag som inte har den kontakten behövs de.

En annan punkt som många företag missat är att utse rätt person för att ansvara för kommunikationen i de sociala nätverken. Annika Lidne påpekar också att dessa kanaler inte är gratis, de kräver tid och närvaro.

Det företag som vill lyckas på de här plattformarna behöver också ha klara riktlinjer för hur kommunikationen ska skötas.

– Man måste ta ett beslut om detta. Man kan inte komma en vecka senare och svara kunderna, framförallt på Twitter krävs snabba svar. 10 minuter är lång tid på Twitter och en timme är långt att vänta på svar i en blogg.

Den som sköter kommunikationen behöver ha tydliga policices, men också en egen passion

– Omfamna den personen som ni har i bolaget, som älskar att prata med folk. För de finns där. Bara för att man läst kommunikation betyder det inte att man är bra på folk, säger Annika Lidne.

Hon påpekar vikten av att den som ansvarar för detta också får tid till arbetet. Ett exempel är företaget Bems som låter två av sina tre marknadsförare ägna sig åt sociala medier på 75 rocent av sin arbetstid.

Inför framtiden gäller det att veta vilka som är intresserade: ”Vilka älskar ditt varumärke?” och inte bara satsta på många fans eller följare, utan att hitta en intresserad målgrupp.

Samtidigt är det inte bara kommunikationen som är ett problem. Annika Lidne konstaterar att: Internet är döden för medelmåttiga företag, produkter och kommunikatörer.

– Det krävs en Googlesökning för att hitta bättre produkter än era, om de är medelmåttiga.

– Den traditionella reklamen försvinner mer och mer. Ni måste inte bara bli bättre på kommunikationen, utan på ert grunderbjudnade, det ni säljer.