Soundcloud handlar om att bygga en audioplattform som gör för ljud vad Flickr gjorde för foton online och Youtube gjorde för video, säger Eric Wahlforss på en kristallklar Skypelina från huvudkontoret i Berlin.

En snabb googling av den 31-årige Eric Wahlforss berättar att han är musiker, har dansat breakdance och läste parallellt på KTH och Handels. 2006 träffade han sin parhäst Alexander Ljung på KTH.
– Det var instant connection, säger Eric Wahlforss.

De nyblivna vännerna åkte tillsammans till Silicon Valley för att göra ett examensjobb om sociala medier. Under resan bollade de idéer till startups. De ville starta ett bolag som handlade om musik, sociala medier och nätet.

– Vid den här tiden var Myspace väldigt dominant och Facebook fanns inte. Det kändes ganska hopplöst att göra ett socialt nätverk för musik, men vi såg många brister i hur folk jobbar med musik online som vi kunde lösa. Soundcloud kom till ur en blandning av frustration och innovation.

Soundcloud skulle bli en plattform för att dela musik med andra människor. Det senaste halvåret har idén utvecklats till att omfatta inte bara musik, utan ljud i allmänhet. Det gör att potentialen har ökat enormt.

Soundcloud har ända sedan starten haft sitt kontor i Berlin. Eric Wahlforss hade bott i staden tidigare och företaget hade investerare där.

– Musikscenen i Berlin är verkligen inte att förringa. Det är mer eller mindre den internationella huvudstaden för elektronisk musik. Det var så Soundcloud fick fotfäste i världen.

I skrivande stund, i februari 2011, har Soundcloud över 3 miljoner användare. I mitten på mars väntas antalet överstiga 3,5 miljoner.
– Det växer väldigt snabbt, säger Eric Wahlforss, och tystnar en stund.

– Jag måste plocka fram miniräknaren, fortsätter han och ett intensivt knattrande hörs i bakgrunden.

– Det växer med 400 000 per månad, säger han och gör en ny paus innan han utbrister:
– Kan det stämma? Det är helt sjukt!

Medlemstillväxten har Soundcloud aldrig haft problem med. Visst kämpade företaget med att få in nya medlemmar i början, och mejlade personligen ut inbjudningar för att kunna få in tio nya medlemmar om dagen. Men sedan kom snöbollen i rullning.

Konceptet sprider sig av egen kraft, eftersom den som laddar upp ett ljud vill dela sin skapelse med andra.

Soundcloud har lanserat en desktop-applikation, en Iphone-app och en Android-app. Med dem kan man direkt spela in och ladda upp ljud. Eric Wahlforss och Alexander Ljung tror att det mobila användandet kommer att dominera framöver.

– Nu börjar det bli på den nivån att vi nästan skriver internethistoria. Det är en del av infrastrukturen på webben. Det är tydligt att det här kan bli väldigt mycket större än det är nu, säger Eric Wahlforss.

I gratisversionen av tjänsten ingår uppladdning av upp till två timmars ljud, därefter kan abonnemanget utökas i flera steg. Eric Wahlforss vill inte berätta hur många av medlemmarna som betalar för tjänsten, men uppger att betalningsviljan är god.
– Premiummodellen fungerar verkligen. Den kommer vi att kunna skala ganska långt.

Sida 1 / 2

Innehållsförteckning