Sida 1 / 2
Martin Ingemansson är en eftersökt man. Han får många frågor varje dag om intervjuer och talaruppdrag. Det är inte så konstigt, eftersom han jobbar på världens kanske snabbast växande företag, Facebook. Han är nordisk försäljningsdirektör och driver säljorganisationen från det nordiska huvudkontoret i Stockholm, där man jobbar med Sverige, Danmark, Finland och Norge.

Martin Ingemansson bekräftar bilden av tröghet hos vissa stora svenska företag i sociala medier och säger att de företag som har amerikanska ägare är de som lyckas bäst på Facebook. Den svenska marknaden är ganska avancerad vad gäller smarta lösningar och viralt engagemang bland användarna. Jämfört med andra länder i Europa ligger Sverige långt fram i utvecklingen av onlinemarknadsföring, men vi ligger ett år efter USA.

– Det är inte så konstigt. Den svenska marknaden är snabb på att ta till sig nya saker, men Facebook startades i USA och många av de stora företagen finns där, säger Martin Ingemansson.

– De företag som har haft framgång på Facebook, om man tittar på viral spridning, sidstrukturer och annonsering, är ofta företag som har ett moderbolag i USA och får hjälp av dem, fortsätter han.

Än så länge finns heller inte alla tjänster på Facebook i Sverige. Places, eller Platser som tjänsten heter på svenska, är Facebooks positioneringstjänst som lanserades i höstas. Funktionen Deals i Places, som ger företag möjlighet att ge personer erbjudanden när de checkar in på olika ställen, har ännu inte kommit hit * se fotnot. När den gör det vill Martin Ingemansson inte avslöja.

– När vi känner att marknaden är mogen kommer vi att släppa Deals. Det gäller också att tillräckligt många använder Facebook i mobilen (Den 12 maj kom tjänsten till Sverige, reds anm).

Martin Ingemansson svänger sig med många amerikanska ord, som det lätt blir i ett internationellt företag och i webbvärlden där orden inte har satt sig eller inte har översatts till svenska än.

Internetworld träffar Martin Ingemansson på Diplomat hotell i Stockholm. Bredvid hotellet ligger Facebooks kontor, men dit tar han inga journalister.

Där jobbar runt tio personer som har hand om kunder i de olika länderna och jobbar med försäljning. Kundservice, de som jobbar med användarutveckling och de som jobbar med mindre kunder för de nordiska länderna sitter i Dublin.

Beroende på hur användartillväxten utvecklas kan det bli aktuellt att anställa folk som jobbar med användarutveckling även i Stockholm.
– Vi söker kontinuerligt folk till den svenska och den nordiska marknaden, både till Stockholm och till Dublin.

Sida 1 / 2

Innehållsförteckning