Lagerförsäljning på nätet. Det är enkelt förklarat vad Fyndiq går ut på. Det var när Fredrik Norberg köpte in ett parti svårsålda vietnamesiska bambuvaser som idén till Fyndiq dök upp.

I sitt kontaktnät hade han bland andra Dinesh Nayar, Dan Nilsson, David Brudö och Micael Widell och tillsammans startade de bolaget Fyndiq. Med ett antal investerare i ryggen kör de en aggressiv expansion under 2011 och meddelar att försäljningen går av bara farten.

”Fyndiq-knappen” finns redan integrerad i webbshopslösningarna Nordisk E-handel, E-butik och Fort Knox. Fyndiq tar 15 procent eller max 100 kronor per såld vara. Nästa steg är att även släppa in fysiska butiker som vill sälja sina dammsamlare på hyllorna.

Målgruppen är 25-49-åringar och marknadsföringen har hittills skett genom Adwords, banners och Facebook. I höst blir det också tv och radio.

Fyndiq
Fyndvaruhus på nätet med varor från e-handlare över hela Sverige.
Grundare: Micael Widell, Fredrik Norberg, Dan Nilsson, Dinesh Nayar och David Brudö
Startades: 2009, lanserades i betaversion augusti 2010.
Anställda: 7
Ort: Stockholm
Omsättning: 7 miljoner kronor under 2011 (egen prognos)
Ägare: Grundarna Fredrik Norberg, Dinesh Nayar, Dan Nilsson, David Brudö och Micael Widell, investerarna Jan Carlzon, Thomas Hjelm, Sam Bonnier, Thomas Rosén samt tio investerare.
fyndiq.se

Fakta

Internetworld har kontaktuppgifter till ett stort antal inkubatorer, riskkapitalister och entreprenörsnätverk i Sverige, en lista som blir allt längre för varje år.

Från personerna på den listan får vi in massor av tips. Dessutom bidrar våra läsare med mängder av förslag på personer via vårt nomineringsformulär på Internetworld.se. Vi har även använt Twitter, Facebook och Rättviseförmedlingen för att få in tips.

När alla tips och förslag hade kommit in fanns det ett par hundra webbentreprenörer på listan. Därefter gjorde vi research och intervjuade både tipsare och entreprenörer för att slutligen välja ut de 25 entreprenörsbolag som vi tror mest på under 2011.

Både affärsidé och person/er räknas enligt följande kriterier:

  • drivkraft och visioner
  • affärsidé
  • risk
  • affärsmodell
  • potential för framgång 2011