Kundos tid är inne! 2011 är nyttotjänsternas år och webbaserad kundtjänst i sociala medier ligger i tiden. 2011 är också året då Kundo växlar upp och beräknar att dubbla sin omsättning. Och med kunder som Hemnet, Bokus, Halens och SVT play har vår vinnare visat att de är väl värdiga att uppmärksammas.

Allt började på entreprenörsarrangemanget 24 hour business camp i januari 2009 där Björn Lilja, Emil Stenström, David Billskog och Jonatan Larsson, då kollegor på webbyrån Valtech, började utveckla projektet. Förebilden var amerikanska Get Satisfaction, som erbjuder social kundtjänst på nätet i USA, och grundarna var övertygade om att det behövdes en tjänst inom det egna språkområdet.

Under det första ett och ett halvt åren jobbade de med Kundo som ett hobbyprojekt på kvällstid. I dag är det på deltid och projektet är självfinansierat. Kundo har också gått från att kopiera originalet till att bli en ”egen” tjänst med väl uttänkt nytta för kunderna.

Tjänsten ger företag möjlighet att välja att ha kundtjänst under Kundos vingar eller på den egna webbplatsen. Besökarna hittar dit med hjälp av den populära ”Tyck till”-knappen. Och Kundo erbjuder mer än bara kundtjänst. Det saknas inte direkt verktyg för att snacka med folk på nätet, men det Kundo erbjuder är att strukturerat samla ihop engagemanget kring produkter och tjänster.

Tjänsten uppmuntrar till kunddriven utveckling genom att samla in idéer och åsikter från kunder och besökare likt en digital panelundersökning. Det har visat sig framgångsrikt i flera fall, bland annat för Visit Sweden och Halens som vann Internetworlds utmärkelse Sveriges bästa sajt 2009 respektive 2010.

En positiv effekt är att frågorna och svaren på Kundo rankas högt i sökmotorerna och är formulerade som gemene man skulle ställa frågor. Det gör att kunder ofta kan få svar på nätet utan att kontakta företaget på annat sätt, vilket sparar tid och pengar.

Kundos affärsmodell bygger på att ta betalt för tjänsten på månadsbasis. Nuvarande kundstock är 55 betalande och drygt 100 aktiva företag på plattformen. Målet är att ha 70 betalande kunder i sommar och strategin framåt är att försäljningen ska skötas via partners i form av webbyråer runt om i landet. Kundo har även lanserat tjänsten på norska och danska och har börjat bygga upp en kundstock i Norge.

Kundo
Webbaserad och social kundtjänst hos Kundo eller integrerat på företagets egen webbplats.
Grundare: David Billskog, Emil Stenström, Björn Lilja och Jonatan Larsson
Startades: 2009, AB bildades i juni 2010
Anställda: 4 på deltid
Ort: Stockholm
Omsättning: räkenskapsåret juni 2010-juni 2011 700 000 kronor, 1,5-2 miljoner kronor under 2011-2012 (egen prognos)
Ägare: Grundarna Björn Lilja, Emil Stenström, David Billskog och Jonatan Larsson.
kundo.se