Sida 2 / 2
Ett annat riskkapitalbolag, som även det går in i ett tidigt skede i entreprenörsbolag, är Grädde Invest. Företaget är helt inriktat på internetbolag med ett rimligt kapitalbehov och investeringarna ligger på mellan 300 000 och en miljon kronor. Tillsammans med eventuella följdinvesteringar kan Grädde Invest komma upp i en ägarandel på 20 till 30 procent.

– Vi går ofta in innan det finns intäkter i bolaget, men med en produkt som är färdig att lanseras, säger Katja Lepola, vd för Grädde Invest.

FöretKatja Lepola, Grädde Investaget har hittills gjort totalt nio investeringar sedan det startades 2006, men satsar i snitt på två per år.

Katja Lepola menar, liksom Fredrik Cassel, att entreprenörerna är viktigast.

– Att vi tror att det vi har framför oss är människor som kan vara en autentisk röst för sin marknad och kan den. Vi vill gärna ha två personer, en som kan sälj och marknad och en som kan tekniken.
Affärsidén ska vara skalbar och gärna omstörtande.

– Den ska innehålla ett överraskningsmoment. Det ligger någonstans i internets löfte. Det ska vara snyggare, snabbare och billigare, säger Katja Lepola.

För att fånga Gräddes intresse behövs en tydlig affärsidé för företaget och att man kan klara sig på lite pengar.
– Då kan du i alla fall få ett första möte, säger Katja Lepola.

Hon tycker att det är viktigt att man syns i entreprenörssammanhang och Grädde Invest anordnar själva event för att träffa bolag.

Vill man som entreprenör få kontakt med Grädde Invest kan man slå en signal och sedan få uppmaningen att skicka in en sammanfattning om sitt företag.
– Om man tror på sin produkt vågar man stöta på och säga att ”jag är bra nog för att ni ska titta på min produkt en timme”. Det är som vid all annan försäljning.

Runt 200 bolag passerar Gräddes radar varje år, 100 av dem tittar man närmare på och två investerar man i.
– Vi är själva entreprenörer, inte bank- och finansfolk.

Den viktigaste frågan att ställa sig innan man ens kontaktar Grädde Invest tycker Katja Lepola är: Behöver företaget verkligen riskkapital?
– Där tycker jag inte alltid att entreprenörerna har tänkt till. Det finns så många olika finansieringsformer. Är det en b2b-produkt kanske man till exempel kan få en kund eller en leverantör att finansiera.

Sida 2 / 2

Innehållsförteckning