Katja Norström tycker att hon har Sveriges roligaste jobb. Men det är inte alltid lätt.
– Kommunikation är bland det svåraste som finns. Man tror att man säger något som alla uppfattar på ett sätt, men så är det ju inte. En vill ha det i bilder, en annan i ord, en tredje i rörlig bild och en fjärde en kombination, säger Katja Norström, informationsansvarig på Fastighetsbyrån.

Hennes intranät Byrålådan har vunnit pris från cms-företaget Episerver för bästa innovation, och är idag det hon en gång drömde om när hon år 2000 jobbade på dåvarande Föreningssparbanken.
– Jag var med i en projektgrupp och träffade en it-kille som höll till i källaren och som var visionär kring digital dialog på den tiden. Då fick jag en vision om vad jag ville göra.

Det var embryot till den idé Katja Norström hade om en kommunikationskanal för alla anställda. Sedan dess har den externa kommunikationen i Fastighetsbyrån, som är ett dotterbolag till Swedbank, prioriterats. Men så för ett år sedan fick Katja Norström okej på det hon hade pratat om så länge. Hon gjorde en lång förstudie med noggranna målgruppsanalyser tillsammans med webbyrån Nansen.
– Jag ville få in kommunikationstänket och att intranätet skulle vara säljdrivet. Nansen förfinade det och plockade upp våra idéer.
Medarbetarna, främst mäklare och assistenter på Fastighetsbyråns 250 kontor med totalt 1 400 personer runt om i landet, har sälj som främsta mål. I intranätet lyfter man upp olika ­nyckeltal på riks-, regions och kontorsnivå.
– Alla kan gå in och titta hur det går.

Planen är att Byrålådan ska bli mer socialt och även fungera för dialog mellan anställda och inte bara mellan huvudkontor och kontor. Exempelvis ska de anställda kunna dela med sig av sina egna nyckeltal till varandra.
– Det är feedbacken vi får, att de vill träffas mer och utbyta ­erfarenheter. Det är en fysisk omöjlighet, men det går genom ­intranätet.
– Jag kan se att alla är inne på intranätet minst en gång i veckan, men jag vill göra det så intressant att de går in oftare.

Majoriteten av de anställda har en beteendeprofil som glada och utåtriktade personer, men är inte så bra på att ta till sig skriftlig information. Därför jobbar Katja Norström och redaktörerna på de olika avdelningarna på huvudkontoret med bilder och film. De gör också ett nyhetsprogram varannan månad.
– Mitt jobb handlar om att höja kunskapen om Fastighetskontorets koncept för kontoren.