Sida 1 / 3

Från den ganska  turbulenta startup-världen landade Christina Eriksson på flygbolaget SAS, där hon driver på bolagets nya kommunikation.

Det skadar inte att ha en teknisk bakgrund för den som jobbar med kommunikation i det nya medielandskapet.

– Jag är förvånad över hur väl min utbildning från universitetet, som var fokuserad på systemvetenskap, står sig än i dag. Det har verkligen varit en bra grund att stå på, säger Christina Eriksson, ansvarig för online-kommunikation på flygbolaget SAS.

Hon ser sig dock inte som någon specialist, utan snarare en person som förmår att överbrygga gapet mellan teknikavdelningarna och verksamheten.

Till flygbolaget SAS kom hon 2007, efter ett antal år i dotcom-världen.

– Mitt första jobb efter skolan var på ett företag som heter On ­Display, som jobbade mycket med logistik och inköp, och då var SAS en av mina kunder.

Åren i dotcom-världen rymde både stora visioner och utmaningar.
– Det fanns en grundverksamhet i logistikdelen som aldrig blev så upphaussad, och som visade sig vara livskraftig även efter dotcom-åren, medan satsningen på it-tjänsterna blev det som både växte snabbt och som sedan försvann, säger hon.

Nu, när dotcom-visionerna  från 1900-talets sista år på allvar håller på att omsättas i konkreta projekt, är Christina Eriksson en av dem som driver på. Kampanjen ”Love is in the air” i höstas, där folk ur målgruppen hbt-personer kunde vinna en vigsel i luften på väg till New York, blev en av de stora snackisarna under vintern.

– Det var ett helt enormt genomslag, långt över våra förväntningar. Vi trodde att vi skulle behöva lansera ett antal andra marknads­föringsinsatser för att stötta detta, men de blev liggande i byrålådan, säger Christina Eriksson.

Hennes nuvarande chef, Henriette Fenger Ellekrog, hör till dem som Christina Eriksson själv lyfter fram som förebild i sitt jobb.
– Delvis för att hon är en väldigt driven och kompetent chef, men också för att hon är kvinna. Det tycker jag har varit viktigt, säger hon.

Nästa utmaning blir att bygga vidare på ­teamet runt de digitala kanalerna.
– Jag skulle vilja skapa ett ”emerging media dream team” på SAS, för att bli ännu bättre. Det hade varit väldigt kul.