Vid en första anblick kan den se ut som en vanlig kompetent e-handelssajt. Och det är den förstås. Men Halens.se är också mycket mer.

Precis som med Apples produkter är det detaljerna som gör den till något alldeles extra. Och hur detaljerna passar ihop och in i varandra och skapar en helhet som lyfter sajten över konkurrenterna. De ­sociala funktionerna är inte bara ditslängda för deras egen skull utan fungerar tillsammans som en helhet.

De blir verktyg som hjälper kunderna att shoppa, men också att hjälpa varandra. Information och synpunkter, både från Halens och från kunderna, är föredömligt placerade på produktsidorna. Halens gör mesta möjliga av ­såväl användarnas egna kommentarer och frågor som kundtjänstens svar med smarta verktyg, som till exempel den snyggt presenterade storleks­rekommendationen med stapeldiagram.

Sedan förra året har Halens skruvat vidare på sitt framgångsrika sajtbygge. De har byggt om systemet från grunden så att sajten i dag är flera gånger snabbare. Halens har också förbättrat sökfiltreringen, ­skapat bättre system för kampanjer samt filat på detaljer i ­navigation, rekommendationer och visningar av produkter. Det gör det bland annat otroligt lätt att hitta på Halens.se.

Sajten har en förmåga att vara följsam och utan att du behöver tänka på hur det går till hittar du nästan alltid dit du ska. Vi gillar också varukorgen som poppar upp snyggt och visar tydligt vad du har ­stoppat däri.

Halens.se är snygg, tydlig och framför allt väldigt levande. Vi känner det mänskliga engagemanget både från Halens och från kunderna. Det finns en puls på sajten. Det gör den till Sveriges vassaste e-handlare och Sveriges bästa sajt 2011.

Fakta

Det är inte okomplicerat att utse en sajt till segrare två år i rad. Att Halens.se blev Sveriges bästa sajt både 2010 och i år skulle kunna uppfattas som en brist på fantasi från juryns sida och något av en sista utväg. Att juryn ändå premierar Halens.se även i år ska dock inte tolkas som vare sig brist på fantasi eller förståelse för storheten hos andra sajter. Det handlar i stället om kvalitet, utvecklingskraft och noggrannhet.

E-handelsområdet är otroligt starkt just nu när det gäller utveckling. E-handlarna lägger mycket pengar och resurser på utveckling av sina sajter. De mäter minutiöst, analyserar data, följer upp och förbättrar detaljer. Det måste de, hela deras affär bygger på att folk gör avslut på sajten. Är sajten inte ­optimerad förlorar de pengar. Stora pengar. Enkel matematik. Därför bygger de riktigt bra sajter. Och bäst bland de svenska e-handlarna är Halens.se.