Den 24 februari i år avslöjade Google att företaget hade rullat ut en omfattande uppdatering av sin algoritm. Uppdateringen kallas ”Panda” och uppgifterna då var att rankningen skulle påverka 12 procent av alla sökningar.

– I dag påverkar den mycket mer än det och det vi vet om Panda i dag, som vi inte visste då, är att det är lite av en självlärande algoritm, säger sökmotorkonsulten Nikke Lindqvist.

Google har i tre år haft människor runtom i världen som de kallar ”search reviewers” och som har suttit och fyllt i enkätsvar på omdömesfrågor som ”skulle du lita på den här sidan” och ”finns det bra information på sidan”. Efter det hände inte så mycket förutom att några få sajter togs bort. Informationen från enkäterna användes istället som värderingsgrund för Panda-uppdateringar.

Panda är bara den senaste i en lång rad uppdateringar av Googles algoritm och baseras på professor Navneet Pandas arbete. Varje gång företaget uppdaterar Pandaalgoritmen låter man Googles sökmotor ta del av fler resultat från enkäterna. Det innebär att sökmotorn lär sig lite åt gången och har, enligt Nikke Lindqvist, nu börjat kunna göra värderingarna själv. För algoritmen har lärt sökmotorn att tolka sajter som en människa skulle göra.

– Det här är sådant som den blinda Google-boten inte har kunnat tidigare. Att läsa in om ett innehåll på en sajt verkar tillförlitligt, säger Nikke Lindqvist.

Han menar dock att uppdateringen har slagit konstigt i vissa fall. Många sajter som är ”fulkodade”, men är bra på sitt ämne har automatiskt blivit nedknuffade med Panda. Men också rena affilite-sajter som mest hade annonser, och inget kvalitativt innehåll, har åkt ned i resultaten.

– Då kommer spekulationerna: vad är det som gör att Panda slår till? Det är mycket mer komplext än att det bara handlar om till exempel annonser. Det vi kan säga är att algoritmen är mer flerdimensionell än vad vi har sett tidigare och kan göra fler värderingar.

En effekt är även att flera SEO-sajter, eller fuskbloggar som Nikke Lindqvist kallar dem, också har åkt med i fallet. Eftersom de blev nedvärderade så blev också länkar från sådana sajter nedvärderade. Det innebar en sekundäreffekt för de sajter som hade kommit upp i sökresultaten med hjälp av de länkarna.
– Det är en av de stora effekterna vi har sett av Panda.

Nikke Lindqvist förklarar vad en algoritm egentligen gör:
– Google indexerar din sajt för att hitta alla sidor och alla samband. Företaget identifierar vilka länkar som går till sajten och vilka länkar som finns där. Algoritmen är till för att utvärdera allt det som är indexerat och bestämma ordningen i sökresultatet.

Som sajtägare måste du därför förhålla dig till hur algoritmen fungerar, om du vill ha stabil trafik från organiska sökningar.

– Man måste bygga sin sajt så att den både är lätt att indexera och lätt för algoritmen att förstå. Google gör en massa småändringar hela tiden, men dem märker man knappt. Det är inget som man allmänt reagerar på. Men sedan gör de ibland de här jätteändringarna, och de märks. Panda är en -sådan, säger Nikke Lindqvist.

Syftet med Panda-uppdateringen är att ge användarna mer relevanta träffar. Framför allt vill Google rensa bort ”innehållsfarmar” och liknande sajter, som samlar och återpublicerar innehåll från andra sajter.

Skräpsidor med dålig grammatik som bara utformats för att innehålla många sökord rensas också bort. Men eftersom algoritmen är generell för alla sajter kan även ”oskyldiga” kvalitetssajter drabbas på ett oförutsägbart sätt.

Uppdateringen ändrade mängder av sidors rankning och orsakade en febril aktivitet bland sökmotormarknadsförare.

– Det här är verkligen en stor uppdatering. De sajter som påverkats har haft jättebra placeringar, till exempel Answers.com, som alltid har legat överst på nästan allting, säger Nikke Lindqvist.
Det är inte första gången Google gör drastiska förändringar i algoritmen.

– För drygt ett år sedan bytte de infrastruktur till något som de kallar Caffeine. De blev då väldigt mycket bättre på att hitta små textsnuttar och härleda vilken sida de kom från. Sidor som samlade innehåll från andra sidor blev mindre omtyckta och Google slängde ut massor av sidor från sitt index.

Genom att följa Googles riktlinjer och jobba med tydlighet kan du undvika att få problem när algoritmen ändras. Faktum är att ju högre kvalitet sajten har, desto mer kan du tjäna på ändringar i -algoritmen. När Google rensar bort sajter med låg kvalitet kommer i stället mer trafik till de övriga sajterna.

– Grunderna är desamma som tidigare. Vill du att din sajt ska synas ska du till att börja med ha den bästa sajten. Du ska ha de bästa texterna om ämnet, för de kommer att innehålla rätt ord och de kommer att få rätt sorts länkar till sig, säger Nikke Lindqvist.

Länkarna internt på sajten är också ett viktigt verktyg för att kommunicera med algoritmen.

– Man måste tänka på det när man bygger sajten, att de viktigaste sidorna har länkar från första sidan, från relaterade sidor och andra interna länkar på sajten. Missar man de här delarna har man missat sitt berättigande till en bra placering.

En annan förutsättning för att överleva även framtida varianter av algoritmer är att undvika duplicerat innehåll på sajten.

– Det finns massor med anledningar till att man till exempel publicerar samma text på flera ställen på sin sajt. Så är det på nästan alla sajter. En e-handelssajt har samma vara på sidorna Herrkläder, Höstrea och Byxor. Tidigare har det kanske inte gjort så mycket, eftersom Google valde en av dem och så fick man söktrafik i alla fall. I dag är det väldigt mycket viktigare att ange vilken av dem som är originalet.

Tekniskt använder man Canonical-taggen för att markera vilken text som är originalet och vilken som är kopian. Då förstår algoritmen det och straffar inte sajten för att man har samma innehåll på flera ställen.

– Det är knasigt, för Google har varit smartare än så. Man behöver vara mer och mer övertydlig, annars kan Google börja missuppfatta en sajt, säger Nikke Lindqvist.

En annan trend är att algoritmen gör allt större personliga anpassningar av träfflistan, beroende på vem som är inloggad.

– Den tar hänsyn till vad du har klickat på tidigare, vad du har sökt tidigare och vilken typ av sajt du brukar klicka på. Med den nya +1-knappen kan man se vad ens kompisar har tipsat om och vad de har länkat till via Twitter eller Facebook, direkt i träfflistan. ”Min kompis Pelle har gillat den här sidan, då måste den vara bra”.

Eftersom resultatlistan anpassas efter den inloggade användaren, kan man lätt bli lurad när man ska utvärdera sina placeringar i sökmotorerna.

– Det brukade vara ganska enkelt. Vad jag såg var detsamma som du såg. I dag kan det vara väldigt stor skillnad. Och det är bra för den som söker, men det kan vara otroligt frustrerande för den som försöker förbättra sina sökresultat, säger Nikke Lindqvist.

– Jag pratade med en rörmokare som var helt övertygad om att han låg på fjärde plats på Google när man söker efter tvättmaskiner. Han blev naturligtvis besviken när han insåg att det gjorde han inte alls, det var bara för att han själv hade klickat på sin egen sökträff så många gånger.

Fakta

En algoritm är inom matematik och datavetenskap en begränsad uppsättning instruktioner som ska lösa en uppgift.

Algoritmer används för exempelvis beräkningar och databearbetning. Den algoritm Google använder i sin sökmotor kallas Pagerank (döpt efter Larry Page) och mäter informationsvärdet på webbsidor.

Algoritmen utvecklades av Stanford-universitet, som har patent på den sedan 1998. Google har köpt ensamrätten att använda algoritmen.
......................................................................................

Var tydlig. Gör enbart en sida när du vet vilket ord den ska ranka på.

Unikt innehåll. Använd inte duplicerat innehåll ­utan att märka upp det.

Bra innehåll. Hög kvalitet tilltalar både besökare och sökmotorer.

Relevanta länkar. Det blir allt viktigare att länkar är relevanta, inte bara många. Det gäller både utgående länkar och länkar till din sajt. Det gäller alltså att länkarna kommer från sajter som handlar om samma sak.

Sajtens namn. Det är viktigt att sajten heter vad du eller företaget gör. Orden i domännamnet är ­absolut enklast att placera sig på i sökningar.