En av tre svenska chefer letar information på Facebook och i andra sociala medier om personer de eventuellt ska anställa. Det visar undersökningen Work Life, som genomförs av Manpower och Kairos Future två gånger om året.

– Cheferna vill helt enkelt ha tillgång till så många källor som möjligt. Och Facebook är en bra informationskälla. Många har också dålig koll på säkerhetsinställningarna och har sina sidor relativt öppna så att det går att hitta mycket information om dem där, säger Sofia Rasmussen, seniorkonsult och framtidsstrateg på Kairos Future.

En viktig anledning  till efterforskningarna är att arbetsgivarna vill ta reda på om den sökandes personlighet stämmer överens med företagets inriktning. Arbetsgivarna vill helt enkelt kontrollera om det är rätt person de anställer, utöver de formella meriterna.

– Som arbetssökande tror man kanske inte att ens ­personlighet speglas så bra på sidor som Facebook, men det gör den uppenbarligen, eftersom så många företag gör den kollen, säger Sofia Rasmussen.

Vad är det arbetsgivarna letar efter när de tittar på de arbetssökande i sociala medier?
– I vissa branscher är det extra viktigt att man har ett gott omdöme och ett bevis på det kan vara att man inte lägger ut bilder på sig själv i situationer som inte är särskilt attraktiva.
Det handlar mycket om en social kontroll, en undersökning av hur den arbetssökande vårdar sitt varumärke, menar Sofia Rasmussen.

Det är vanligare att  unga chefer gör en kontroll på ­Facebook än att äldre gör det. 14 procent av cheferna har sedan valt bort en kandidat på grund av vad de har fått reda på om honom eller henne på nätet, visar undersökningen Work Life.

Samtidigt ökar också  antalet personer som får jobb via rekommendationer på Facebook. Vanligast är det i unga branscher, som it- eller mediebranschen. 28 procent av alla som har en profil i något av de sociala nätverken har fått ett jobberbjudande via dem.
En tydlig trend inom både jobbsökande och rekrytering är just vikten av att ha bra nätverk.

– Nätverkssamhället som går in i arbetslivet är en tydlig trend. Möten blir viktigare än formella meriter. Ett exempel är hotellkedjor, som rekryterar via ”Idoluttagningar” i stället för att titta på formella cv:n, säger Sofia Rasmussen.

Det är inte bara för de arbetssökande som rekommendationer blir allt viktigare, det är även viktigt för företagen att bli rekommenderade som en bra arbetsplats. Och de arbetssökande, framför allt de yngre, kollar också upp den blivande chefen.

– Varannan anställd som söker nytt jobb brukar kolla upp den blivande chefen på något sätt, säger Sofia Rasmussen.