Sida 1 / 6

ʼʼDet var ont om före­bilder när jag växte uppʼʼ


Benoit Fallenius blev entreprenör för tre år sedan, när han grundade varumärkessökmotorn Markify. Han säger att han tyvärr saknar förebilder.

– Det var ont om dem när jag växte upp på 1970- och 1980-talet och det var nog en viktig anledning till att det dröjde så länge innan jag blev entreprenör.

– Det finns människor vars klokskap jag litar på. Till exempel bloggarna Fred Wilson och Chris Dixon i New York. De är riskkapitalister och entreprenörer som man kan få vettiga råd från.

Något Benoit Fallenius saknar hos många svenska internetentreprenörer är en global ambition. Det finns undantag, medger han, som grundarna av Skype (Niklas Zennström och Janus Friis) och Spotify (Daniel Ek och Martin Lorentzon). Visst är svenska entreprenörer exportinriktade i sitt tänk, men ofta endast mot Norden och eller norra Europa.

Måste man ha en global ambition?
– Jag tror att fler start up-företag skulle må bra av att ha det, säger Benoit Fallenius och konstaterar att det i dag inte råder någon brist på förebilder inom entreprenörskap.

– Entreprenörer har fått en högre status i samhället, eftersom man ser att de skapar många nya jobb och spännande företag.