Utbudet av konferenser och mötesplatser för e-handlare har ökat i Sverige. I dag finns allt från stora, sponsortunga och föreläsningsspäckade flerdagarsarrangemang som Nordic Ecommerce Summit och Webbdagarna till mindre och mer avskalade träffar som ­E-handelsdagarna i Sundsvall och okonferensen #Emeet att tillgå.

Att gå på konferenskan bli dyrt. Måste man resa dit samt bo på hotell blir kostnaden ofta minst 10 000 kronor per person. Är man e-handlare på hobbybasis med blygsam omsättning kan det te sig avskräckande.

Jimmy Öström, som driver e-handels­sajten Blekinge Bilradio, var inledningsvis skeptisk till vad en konferens skulle ge, men åkte våren 2010 ändå till Nordic Ecommerce Summit, NES, i Stockholm.

– Vi var en liten e-handel och det kändes dyrt, men jag bestämde mig för att testa, ­berättar han.

Vid den första anblicken blev han skärrad.
– Det var kostymnissar överallt! Hade jag verkligen kommit rätt? Men jodå, när jag åkte hem till Blekinge igen hade jag skrivit upp 70 till 80 punkter och en helt ny värld hade öppnats.

Numera är Jimmy Öström en van och mycket aktiv besökare på e-handlarkonferenser.
– Till de stora konferenserna åker jag för att inspireras och lära mig av talarna, inte för att dricka kaffe och träffa folk. Vill man träffa vanliga ”Svensson-handlare” och prata om mer grundläggande grejer, då ska man åka till de mindre konferenserna, säger han.

Ett bra exempel på en mindre konferens tycker han att E-handelsdagarna i Sundsvall är, med ett 50-tal e-handlare på plats. Föredragen är relativt korta och det finns tid för frågor efteråt, vilket han tycker ger plats för bra och grundliga diskussioner.

När det gäller konferenser  som enbart fokuserar på e-handel är Nordic Ecommerce Summit störst i Sverige. Genom att resa runt i landet och besöka e-handlare, anordna utbildningar samt kartlägga marknaden via ”mystery e-shopping”, en metod där man testar butiker ur kundens perspektiv, har arrangörerna skaffat sig en god bild av styrkorna och svagheterna hos svenska ­e-handlare och kan skräddarsy sitt program.

– Vi jobbar också mycket med att hitta bra personligheter, människor med ett brinnande intresse för e-handel som kan förmedla den känslomässiga biten. Jag tror att det är lika viktigt som att bjuda in företrädare för stora företag, säger Sarah Wittbom, som är marknadschef för NES.

En ögonöppnare när det gäller känsloaspekten var när Anton Malmberg och Joel Falck, som driver Mumin­muggar.se, talade på NES 2010. Deras prestigelösa fram­toning, där de berättade öppet om sina misstag när de var nya som e-handlare, blev mycket uppskattad.

– Efter det blev det mycket lättare att få andra att våga komma och berätta om saker som kanske inte bara är positiva. Det är ju så, man lär sig av misstagen, säger Sarah Wittbom.

Stora konferenser  som NES är kvalitetssäkrade och uppstyrda in i minsta detalj. En motpol till det står Emeet för. Det är en okonferens (unconference) där deltagarna själva arrangerar sessioner och initierar diskussioner. ­Catharina Östlund, som till vardags driver butiken Wilmaandfriends.se, är en av arrangörerna av Emeet.

– Vi var några e-handlare som började snacka om de utmaningar och problem vi mötte, och tänkte att vi borde göra något där deltagare kunde dra nytta av varandras erfarenheter, berättar hon.

Ett datum och en plats bestämdes och sedan användes sociala medier för att få ordet spritt. Intresset visade sig vara stort, 80 personer kom till den första upplagan som arrangerades i Stockholm i mars i år. När Emeet skulle arrangeras för andra gången var platserna dubbelt så många, men biljetterna, som släpptes i två omgångar, tog ändå slut inom loppet av några minuter.

– Att intresset har varit så stort beror nog delvis på att Emeet är gratis, få e-handlare har gott om pengar. Men jag tror också att vi fyller ett viktigt syfte. Man får kavla upp ärmarna och försöka komma fram till lösningar på praktiska problem som man själv har suttit med, säger Catharina Östlund.



Här listar vi ett antal svenska och utländska e-handelskonferenser under våren och hösten.