Vilken strategi har du för Twitter?

Sofia Svanteson, grundare av designbyrån ­Ocean Observations
– Jag använder Twitter för omvärldsbevakning, kunskapsinsamlande, inspiration och marknadsföring. Jag följer olika experter som delar med sig av egna och andras åsikter. Jag representerar både mig själv och Ocean och eftersom vi verkar internationellt skriver jag nästan uteslutande på engelska.

– Jag tycker att det är viktigt med ett fokus och att inte blanda språk för mycket. Och jag hoppas att jag lyckas dela med mig av något intressant då och då. Att jag kan ge lite tillbaka, för man får så otroligt mycket intressant från Twitter.

Mattias Pihlström, vd för e-handelskonsulterna Brightstep:
– Till en början var jag en relativt passiv följare och följde personer som jag tyckte var intressanta och inspirerade mig. Jag var en lyssnare, som försökte lära mig hur jag bäst kunde använda kanalen.

– I dag använder jag Twitter dagligen, både på datorn och i mobilen för omvärldsbevakning, för dialog med kloka personer och för rekrytering av medarbetare och samarbetspartners till Brightstep. Jag försöker vara försiktig med direktförsäljning och säljande marknadsföring, fokus ligger som sagt mest på omvärldsbevakning och kunskapsdelning.

Karin Adelsköld, journalist, komiker och ­innehavare av titeln Sveriges roligaste twittrare:
– Om man läser mitt Twitterflöde ska man förutom att få reda på mer om teknik och stand up även bli underhållen! Jag har i dag ingen blogg utan twittrar i stället om mitt liv, allt från skämt till teknik­spaningar och var och när jag ska uppträda. Jag är mycket personlig, men lämnar inte ut så mycket ­privat av hänsyn till min familj och mina barn.



Hur många följer du på Twitter och varför?

Sofia Svanteson:
I början ville jag försöka läsa alla tweets från dem jag följde, men insåg snart att det var omöjligt. Jag släppte den tanken, lade till fler twittrare och accepterade att jag missade en hel del i flödet. Just nu följer jag drygt 200 stycken och antalet växer lite varje vecka.

– Det här är en sak man får avgöra själv, men jag vill hinna se så mycket som möjligt från dem som jag följer, för de är väldigt intressanta personer. Jag har letat upp dem med omsorg och tycker att jag har ett otroligt inspirerande flöde.

Mattias Pihlström:
Jag har ett globalt nätverk och följer ungefär 1 500 personer. De flesta är relativt aktiva (minst ett inlägg om dagen), vilket är ungefär vad jag hinner med på den tid jag lägger på Twitter. Jag har primärt riktat in mig på personer som är intresserade av e-handel, precis som jag.

Karin Adelsköld:
Jag följer cirka 700 stycken som jag sedan har uppdelade i olika listor: jobb, vänner och teknik med mera. Sedan läser jag de olika listorna olika mycket. Det är sällan jag bara sitter och scannar planlöst genom mitt flöde. Men gemensamt är att jag vill läsa vad de skriver, om än olika ofta.



Ska jag följa dem som följer mig på Twitter?

Sofia Svanteson:
Det avgör syftet med att använda Twitter. Man följer dem som uppfyller det, anser jag. När jag ­följer någon förutsätter jag inte att den personen ska följa mig tillbaka.

Mattias Pihlström:
Så länge de är aktiva och delar mitt intresse brukar jag göra det, men annars har jag ingen sådan princip. Jag följer säkert många som inte följer mig.

Karin Adelsköld:
Du ska följa dem du vill läsa. Svårare än så är det inte. Jag följer allt från kompisar till journalister och utländska teknikbloggare. Gemensamt har de att jag är intresserad av vad de skriver. Vi måste lära oss att inte ta Twitter personligt!