Vilka sociala tjänster får ett lyft i år?
Beata Wickbom, inspiratör och nätentusiast:
– Folk börjar tröttna på breda sociala nätverkstjänster som Facebook. Fler kommer att skaffa filter av olika slag eller gå med i små nätverk för att stänga ute bruset. Nischade tjänster med begränsad social funktionalitet kommer också att bli populära på bred front, till exempel Pinterest. Fler människor kommer att tröttna på att läsa och skriva uppdateringar, vilket leder till att visuella sociala tjänster som Instagram kommer att bli ännu mer populära. Även Google plus kommer att bli mainstream under året, inte som ett nytt socialt nätverk, utan mer som ett socialt operativsystem. Fler användare kommer att bry sig om andra användares sociala status och inflytande för att förstå vem som är inflytelserik och vems åsikter och omdömen man vill lyssna på. Tjänster som mäter socialt inflytande blir viktigare.

Vilka sociala tjänster slår igenom?
Beata Wickbom:
– Enkla funktionella tjänster som löser specifika behov. Smarta tjänster som kombinerar (mashar) data från olika källor för maximal användarnytta. Som motreaktion tror jag, efter alla år av skräddarsydda informationstjänster, att tjänster som överraskar och ger mig ­något oväntad kan bli populära. Vi vill kunna luta oss tillbaka och bli roade lite oftare.
Stefan Hyttfors, framtidsspanare:
– Om jag måste peka på en konkret teknik så ­säger jag social tv. Utvecklade länder med god bredbandspenetration står inför en ny medierevolution som börjar bli synlig på allvar i år. Vi älskar rörlig bild och tv-tittandet kommer sannolikt att präglas av samma beteende som övriga webben. Tablåerna och de traditionella källorna styr inte längre utan vi söker och tipsar varandra om innehåll och vi deltar som innehållsproducenter med kommentarer.

Vilka tjänster floppar?

Stefan Hyttfors:
– De som misstolkar utvecklingen och tror att en tjänst går att ”göra social” med hjälp av logo­typer, knappar och traditionell marknadsföring. Och ­givetvis alla osociala medier (om det nu finns några sådana...).
Beata Wickbom:
– Allt som kräver att vi börjar på nytt och fyller i en massa information om oss själva. Allt som kräver regelbunden användning via text. Vi kommer att bli mer kräsna när det gäller användarupplevelsen.

Vilka av de nya behöver man bry sig om?
Beta Wickbom:
– De som löser specifika behov eller ger mig något oväntat. Och de som har någon sorts spelkomponent, eftersom de brukar bli förrädiskt beroendeframkallande...
Vilka kan man strunta i?
Beta Wickbom:
– Det vet man aldrig – fortsätt att experimentera och pröva de tjänster du tycker verkar intressanta.
Vilka tjänster tycker ni är mest spännande?
Stefan Hyttfors:
– Social shopping. Och då pratar jag inte om Groupon. Jag tror att vi står inför ett fantastiskt maktskifte när vi konsumenter lyckas organisera oss och därmed kan rösta bort alla giriga företag som förstör världen.
Beta Wickbom:
– De tjänster som är så enkla att de blir en naturlig del av din vardag. Sedan tycker jag att sociala ­forum av olika slag är underskattade, som Familjeliv och Flashback. Här sker det väldigt mycket social aktivitet och det finns pågående diskussioner inom nästan alla ämnesområden.