– Det är tre viktiga saker kring sociala medier som jag repeterar ständigt: innehåll, tonalitet och uppföljning, säger Lina Areblad, grundare av House of conversations.

Tonalitet är det viktigaste, menar hon. Vi använder ju alla olika ton när vi pratar.

– Som företag, som inte är en person med exempelvis kroppsspråk, är det extra viktigt att tänka på vilken ton man använder, säger Lina Areblad, och använder SJ:s klassiska ”kram, kram” som ett exempel på fel ton.

Som bra exempel tar hon upp Lantmännen, som har en engagerande, insiktsfull och äkta ton. Lantmännen har också en tydlig manual för hur de kommunicerar i sociala medier. Ytterligare ett riktigt bra exempel på rätt ton i kommunikationen med fansen på Facebook är webbutiken Junkyard.

När tonen väl är satt handlar det om innehållet. 96 procent av dem som gillat en Facebooksida kommer aldrig tillbaka till sidan igen.

– Så då är det nyhetsflödet ni har att använda för att kommunicera med era fans, säger Lina Areblad.

Lina Areblad uppmanar publiken på Webbdagarna att fundera på hur de kan göra det möjligt för företagets Facebook-vänner att underhålla sina vänner? Ett bra exempel här är Blocket.

Fråga vad Facebookvännerna vill läsa om. Lär känna dem för att kunna skapa bättre produkter, tjänster etcetera.

– Håll er korta i kommunikationen på Facebook. Och använd snabba budskap, säger Lina Areblad. Interaktionen ökar med omkring 20 procent om man håller sig till 80 tecken eller mindre.

Lina Areblad betonar också vikten av att sätta mål, följa upp och uppvärdera.

– Om man inte har mål vet man inte när det går bra eller när det går dåligt.

Sätt mätbara mål. Titta inte bara på antalet fans, utan till exempel på hur många som går från Facebooksidan in på e-butiken och handlar. Sätt tuffa mål.

– Studera statistiken noga. Kolla till exempel hur många som avregistrerar sig och se om det är för att du uppdaterar för ofta, säger Lina Areblad.