Miss Lissibell, Marcus från Stamsite och Nellie Berntson berättar om sina framgångar.

En 25-årig amerikansk tjej gav upp drömmarna om att bli läkare och började videoblogga sminktips istället. Idag kan hon räkna hem sexsiffriga dollarbelopp på annonserna på sina youtube-klipp. Youtube är fyllt av unga personer med miljonpublik, men vad är det som gör dem framgångsrika?

– Det som präglar många av de mest framgångsrika är att det är en blandning mellan underhållning och instruktion. Instruktionsvideos är en väldigt smart kategori eftersom man ofta vill titta många gånger och då får man ju många views, säger Beata Wickbom.

Det gör inget om det inte är perfekt, det kan vara skakigt och nervöst.

– Autencitet är en framgångsfaktor och få är så duktiga på dialog och relationsbygge som de unga bloggarna. Tänk mer videodialog än filmklipp. Det här är relationer och samtal och genom att titta blir man en del av en gemenskap.

Marcus Nyman är 20 år och skapare av Stamsite, Sveriges största videokanal med "let's plays" som visar guidade visningar av dataspel. Marcus spelar spel och spelar in det samtidigt som han kommenterar vad som händer. Nu kan han leva på det som förut var en hobby.

– Det började med att jag tittade på en engelsk "let's play" om Minecraft. Tre dagar senare sa min kusin att jag borde göra en let's play. Några dagar senare hade jag väldigt tråkigt så jag satte mig och spelade in. Efter tre dagar fick jag en enda kommentar. Det stod bara "fortsätt". Då la jag upp två videos till. Från det gick det bara uppåt.

De som tittar är 13-15-åringar, mestadels killar enligt Marcus Nyman. Han använder sitt eget namn i kommunikationen snarare än Stamsite.

– Tänker man att ett företag har gjort en film så tänker man inte så mycket om företaget, men om en person ligger bakom så blir man mer intresserad och vill lära känna den personen.

– De flesta fans är väldigt aktiva och glada när det går bra för mig.

Marcus Nyman gör bara "let's play"-klipp för spel han tycker om, oavsett om han får betalt för att göra klippet. Han använder Twitter för att kommunicera mer personliga grejer om vad som händer i hans liv.

En stor del av dialogen handlar om att ge tillbaka. 11-åriga Lisa Jonsson driver smink- och skönhetskanalen MissLisibell på Youtube och ägnar mycket tid åt att svara på kommentarer och uppmärksamma sina tittare. Hon har gjort över 800 videos och har snart över 15 miljoner visningar.

– Jag visar inte så glamourösa produkter utan sånt som tittarna också kan köpa. Jag visar steg för steg hur man gör en viss sminkning. Det är både killar och tjejer som tittar och de är i åldern 6-16. Jag lägger ner ungefär tre timmar per dag med att göra video och redigera.

Lisa Jonsson får både bra och dålig respons, men mest bra. Hon får flera hundra kommentarer per dag och svarar i stort sett på alla. När många frågar om en viss sak gör hon en film om det. Hon tittar mycket på amerikanska filmer för inspiration.

Nellie Berntsson driver en blogg med cirka 150 000 unika besökare om dagen. Både barn och vuxna läser hennes inlägg.

– Jag vet vilka inlägg jag ska lägga ut för att få mycket kommentarer. Alla har åsikter om allt och åsiktsinlägg brukar locka mycket kommentarer. Jag kan få upp till 600 kommentarer på fem timmar. Jag kan inte svara på alla men försöker att läsa dem och se hur de tänker.

Nellie lägger ner 3-4 timmar per dag på sin blogg. Hon gör tidsinställda inlägg till nästa dag och uppdaterar mycket via sin Iphone när hon är i skolan.

– Om man har en stor blogg som man vill komma långt med så får man kämpa lite också.

Nellie Berntsson är mycket medveten om att hon är en förebild och hon ägnar mycket tid åt att ta med sina fans i kommunikationen.

– Jag vet att många tror på mig och att min blogg är stor. Då blir jag peppad och jag ser det som något positivt.

Nellie Berntsson vill bara jobba med företag som tycker att hon är duktig, inte de som bara vill vara på bloggen för att få reklam. I framtiden vill hon att bloggen ska fortsätta växa, men hon vill få bort alla hatiska kommentarer.