Två fullspäckade dagar med internationella ikoner, unga youtube-stjärnor och ett brett spektra av föreläsningar och utställare. Det är resultatet efter årets Webbdagarna i Stockholm, ett event arrangerat av Internetworld som i år slog publikrekord (igen). 1500 personer fanns samlade på Stockholm Waterfront för att bli inspirerade och höra allt om det senaste inom det digitala området.

Som vanligt när det gäller Webbdagarna blev eventet flitigt kommenterat och bevakat i de sociala medierna. Dels gav publiken kommentarer och synpunkter i realtid under hashtaggen #webbdagarna på Twitter, och dels skapades blogginlägg, bilder och filmer i stor omfattning. I år hade även vi på Internetworld satsat extra genom Studio Webbdagarna, ett livesänt program där programledarna Ada Fredelius och Joakim Jardenberg bjöd in intressanta gäster och höll igång diskussionen på nätet i pauserna under konferensen. Hela konferensen sändes live för Internetworlds räkning av de sociala videoproducenterna FKDV som även skrivit om sina favoriter på scenen.

“Webbdagarna är som en årlig digital hälsokontroll, som säger om man fokuserat på rätt saker under den gångna året. Rekommenderas för alla!”
Så skrev Tomas Agerberg på Twitter efter konferensens slut. Och överlag verkar responsen från publiken på Webbdagarna vara positiv.

Så här i efterhand är det nästan svårt att komma ihåg alla intressanta programpunkter, men du hittar vår samlade liverapportering under temasidan Webbdagarna här på sajten. Samtidigt finns det mängder av referat och sammanfattningar i bloggvärlden. Till att börja med har Notified sammanställt vilka som twittrade flitigast under konferensen. Här är topp 5:

  1. @jsundlo
  2. @ZiggyCC
  3. @NatalieSial
  4. @Mariaatomaca
  5. @Digitalaaffarer (Internetworlds redaktion)

Ett inslag som verkar ha fått besökarna att engagera sig extra mycket var när Beata Wickbom hade bjudit in tre unga stjärnor på den sociala webben. Miss Lissibell (Lisa Jonsson), Marcus Nyman från Stamsite och Nellie Berntsson berättade om sina framgångar och många i publiken blev imponerade.

Mats Hultgren på Svensk Byggtjänst var en av många som hyllade de unga stjärnorna och skrev på Twitter:
“Lycka! Härligt! Marcus, Lisa och Nellie äger #webbdagarna!@beataw gör ett makalöst jobb. Respekt!”

Och Greta Nyström som bloggade från Webbdagarna tog tillfället i akt att träffa Nellie och beskriver samtidigt de unga stjärnornas status. Bilden på henne och Nellie tillsammans fick mängder av gillningar på Instagram och hon fick besöksrekord på sin blogg:
“Gud vad nervös jag var när jag skulle gå fram! Gud, mina ben skakade och jag visste typ inte vad jag skulle säga. Sällan jag blir mållös. Jag är så glad att jag fått träffa personen bakom alla fantastiska inlägg. Nellie.”

En av de som bloggade flitigt var Jennifer Bark. I det här matiga inlägget summerar hon hela konferensen och tipsar också om den uppskattade presentationen av Wired-grundaren Kevin Kelly, en ikon inom den digitala utvecklingen.
”Vill du ha kloka och insiktsfulla spaningar och reflektioner kring var vi står, hur vi rör oss och vart vi är på väg, titta på klippen nedan. Och titta kanske på dem igen. Och sug in det sista om du lider av late-adopter-ångest: “You’re never late”.” skriver Jennifer Bark.

Johan Berndtsson har också skrivit utförligt, bland annat om Kevin Kellys föreläsning.
“Samtidigt som han pekar på dessa möjligheter konstaterar Kelly att vi saknar lite av den positiva framtidstro på tekniken som fanns under 50- och 60-talet. Vi fick inga flygande bilar, inga personliga jetpacks, eller självgående trottoarer, och det har gjort oss luttrade.”

 

Brit Stakston var på plats och såg Gus Murray från Lbi prata om hur de jobbat med sin kund Maersk Group och deras sociala medier-närvaro. Maersk är en stor koncern med fokus på frakt, olja och gas. Både koncernen och dotterbolagen har gjort en lång resa i sociala medier. Brit har sammanfattat hur Maersk Line (ett av bolagen i koncernen) arbetar på nätet och var lite besviken på att inte Maersk själva var på plats för att berätta om hur de jobbat internt, vilket enligt henne är en nyckelfaktor i framgången som lett till över 1 miljon följare på Facebook för Maersk Group.
“Den resa Maersk Line har gjort är så lättapplicerbar på vilken bransch som helst. Och receptet är galet enkelt. Klokt planerad närvaro i varje plattform kryddat med en ton av personlighet. Av en containerbåt…” skriver Brit Skatson.

En annan som sammanfattade sina intryck från Webbdagarna är Sara Hernandez. Här samlar hon sina intryck från den första dagen 
och här listar hon några av de bästa citaten från dag 2. Sara Hernandez har även bloggat på Hallvarsson & Halvarssons blogg. Där skriver hon:
“Några av de stora teman som diskuterades i år var begrepp som lifelogging, self quantfication och self tracking. I och med ”the internet of things” – att fler och fler saker i vår omgivning får intelligens och kopplas samman så får vi nya metoder att mäta vår hälsa och prestationer.”

Många blev berörda och inspirerade av Bambuser-grundaren Måns Adlers föreläsning. Feffe Kaufmann sammanfattar och skriver bland annat: “Måns berättar en fantastisk historia om hur Bambuser sakta hjälpte till att demokratisera mellanöstern med tusentals videos. “

Mikael Zackrisson var en gång chefredaktör på Internetworld. Nu är han strateg på byrån Ziggy Creative Colony. Här samlar han godisbitarna från konferensens första dag genom ett Storify-flöde med olika twitterinlägg och bilder.

Under båda dagarna fanns en “mobile digital artist” i form av Richard Shulman från Detroit på plats. Han målade snabbt fantastiska porträtt av talarna live från sidan av scenen på sin iPad. Anders Sporring imponerades av målningarna.
“Love your art @ipadjunkieart At#webbdagarna gives me hope that I also learn to paint using my iPad. Thanks!” 

När Martin Källström från Memoto berättade om den lilla kameran som ska fota bilder var 30:e sekund och bli en del av lifelogging-rörelsen kände sig Mikael Hansson lite skeptisk. På VK-bloggen reflekterar han över konsekvenserna av att bevakas i tysthet och skriver bland annat:
“Men det ingen verkar fundera mer på är den lilla accessoaren på Martin Källströms kavajuppslag. Kameran Memot som nu tar en ny stillbild var 30:e sekund. Nyss var den i allas blickfång men nu ser det ut som om ingen längre reflekterar över att den finns med och dokumenterar vad som händer med två nya bilder i minuten.”

En del besökare på Webbdagarna har också ett uppdrag att rapportera hem till kollegor som inte var med och dela med sig av kunskapen. Susanna Edberg från Statoil skriver på sin blogg:
“Jag kommer sprida vidare Webbdagarna, ett ämne i taget, troligtvis under hela nästa vecka. På det sättet kan jag skicka relevanta inlägg till varje del av företaget. Maersk-inspiration till HR. Niklas Myhr och Det goda transet till B2B. Och så vidare. För det är så jag rebellar internt.”

Avslutningsvis kan vi på Internetworld konstatera att debattklimatet på nätet under konferensen varit väldigt bra och konstruktivt. Vi har fått in relevanta frågor, intressanta reflektioner och i vissa fall motiverad kritik. Ibland har flödet gått så snabbt att det nästan inte gått att följa alla smarta inlägg och hänvisningar och samtidigt ha koll på vad som händer på de olika scenerna. Nu finns dock tid för eftertanke och reflektion, vilket många bloggare utnyttjat.

Här är fler som bloggat om Webbdagarna:

Ove Ellemark - Det är inte TED men det är bra.
Christian Hertz - Webbdagarna 
Robotnyheter - ”Robotar kommer ta våra jobb och vi bör ge dem våra jobb”
Maria Öst - Framtidens webbstjärnor idag
Jakob Mjöbring - Maersk visar att stora tråkiga bolag kan
Johannes Sundlo - Webbdagarna
Vinter - Vinterspaning på Webbdagarna

Sök efter fler inlägg om Webbdagarna på Twingly.

Har du skrivit om Webbdagarna? Tipsa oss gärna genom att kommentera eller länka till den här artikeln. Du kan också höra av dig till Fredrik Wass.