För åttonde året i rad listar Internetworld personerna och bolagen du måste hålla koll på under året som kommer: Sveriges hetaste digitala entreprenörer 2013.

Under veckan har vi avslöjat plats 2 - 24, och nu är det äntligen dags att avslöja vinnaren.

Här är Sveriges hetaste digitala entreprenörer 2013.

1. Volumental

Om det är någon trend som verkligen fick sitt genomslag 2013 är det 3d-trenden. Nu kom trendspaningarna om 3d-skrivare i varje hem och att vi i framtiden kommer att skriva ut våra egna hus. Om ytterligare några år till blir det årets julklapp på konsumentmarknaden och samtidigt utvecklas både användningsområdena och de tekniska möjligheterna. Sprunget ur ett forskningsprojekt på KTH har Volumental gett sig in i en helt ny nisch och i en relativt ny bransch. Med det följer förstås stora risker och få garantier, men också enorma möjligheter.

Volumental är en 3d-scanningtjänst där användarna både kan skapa och ladda ner 3d-modeller med hjälp av relativt billig 3d-scanningteknik. Forskningsprojektet utgick från den djupseende Microsoft Kinect-kameran till Xbox, och målet är att användarna ska kunna skriva ut egna eller andras 3D-modeller på egna skrivare eller via företag.


Volumentals grundare Alper Aydemir, Miroslav Kobetski, Rasmus Göransson och Caroline Walerud.

– Volumental har sedan det grundades i december 2012 redan blivit ett globalt företag. Vår första kund baseras i Australien och Hong Kong, senare kunder och partners finns i Israel, Europa och USA. Vi lanserade världens första 3d-scanningtjänst för Kinect, som först hette Kinect@Home, där över 1500 3d-modeller gjorts och över 600 människor har scanningkonton, berättar Caroline Walerud, vd för Volumental.

Tekniken skulle till exempel kunna användas för att mäta hur ens fötter ser ut innan specialanpassade skor tillverkas. Det här har redan en av Volumentals första kunder fångat upp. Ett företag som gör ortopediska hjälpmedel vill använda Volumentals teknik för att scanna patienters fötter och sedan via webben beställa skräddarsydda hjälpmedel. Och det är bara början. Målet är att skapa möjligheter för “mass customization”. Affärsmodellen bygger på att ta betalt när 3d-modellerna används.

– Människor får scanna och dela modeller så mycket de vill. Vill de använda modellen till något, till exempel skriva ut i 3d, lägga in i ett dataspel, göra skräddarsydda varor, eller ladda ned - tar vi betalt för exporten av modellen, säger Caroline Walerud.

Vilka är de största utmaningarna inför framtiden?
– 3d-marknaden växer och transformeras så otroligt snabbt! Så den största utmaningen är att vara agil och fyndig för att vara med och forma den nya industriella revolutionen inom 3d och “the internet of things”.

Som vanligt när Internetworld rankar entreprenörer handlar det inte om den som drar in mest pengar idag, utan snarare vem som har möjlighet att bli en viktig aktör imorgon.

Grundarna av Volumental är årets hetaste digitala entreprenörer tack vare en affärsidé och en tjänst som rör sig på en helt ny arena där den framtida potentialen är stor.

Fakta Volumental
Vad: 3d-scanningtjänst som låter användarna skapa och ladda ner 3d-modeller för utskrift på egen 3d-skrivare eller via företag.
Grundare: Alper Aydemir, Miroslav Kobetski, Rasmus Göransson och Caroline Walerud
Grundat år: December 2012
Antal anställda: 10 just nu (7 anställda + 2 konsulter + 1 exjobbare)
Finansiärer: KTH Holding, Vinnova och Almi
URL: volumental.com


Videon för Volumentals Kickstarter-kampanj