Över hundra personer, många välrenommerade bloggare, kom till Bloggforum Stockholm 2004 för att lyssna på Sveriges främsta bloggares syn på hur den politiska debatten kan påverkas av bloggar, hur bloggar kan fungera som kunskapsstrukturer och hur media och pr-branschen påverkar av bloggar.

Alla var till synes överens om att bloggen snart kommer vara en maktfaktor att räkna med. Om den inte redan är det.
- Jag skulle säga att vi redan är där nu, sade Johan Norberg från Timbro.

- Bloggar är inte en tom form utan själva mediet i sig har förutsättningar att få fram nya diskussioner, sade Rasmus Fleicher, med bloggen Copyriot.

Johan Norberg, som driver Johannorberg.net, förväntade sig snart att bloggandet kommer att nå en kritisk massa som gör det möjligt att kontrollera de vanliga medierna med ett kluster av bloggar.

- Den dagen bloggar fäller en riksdagsledamot eller minister är bloggen etablerad, sade Johan Norberg.

Men den dagen dröjer, enligt Rosemari Södergren med Rosebud Chadie NU-blogg:

- Bloggare kan skriva om små saker hit och dit, men det dröjer innan de blir opinionsbildande, sade Rosemari Södergren.

Mediapanelen, som bara innehöll en journalist, PJ Anders Linder Svenska Dagbladet, konstaterade att Svenska Dagbladet var ensam om att utnyttja bloggen bland de stora medieföretagen medan pr-konsulterna älskar bloggen som verktyg.

- Det är en extra kanal i mitt opinionsbildande arbete som har ökat kontakten med läsarna, sade PJ Anders Linder.

Men konsulten Jonas Söderström, En blind höna, var inte särskilt imponerad av Svenska Dagbladets blogg.

- Er blogg är bara en megafon till. När ni tar med läsarna bakom och beskriver hur ni kommit fram till era ställningstagande på ledarsidan. När ni redovisar era källor och dokument, då kan bloggen tillföra något, sade Jonas Söderström.

- Blogging innebär att vi rör oss i den riktiningen, svarade PJ Anders Linder.