Av Pierre Andersson

Vi har haft det på känn länge, men vet vi säkert. Svenska webbplatser är rent ut sagt usla på tillgänglighet för funktionshindrade.

I Sverige finns omkring 1,3 miljoner människor med något slags funktionshinder. Blinda, synsvaga, människor med språksvårigheter och rörelsehindrade är några grupper som ofta får problem när webbdesignern inte har tänkt till ordentligt.

Alla dessa har idag stora problem med att använda webben. De kan inte läsa nyheter, göra bankärenden, söka information eller sköta myndighetsärenden. Inte ens handla på de stora shoppingsajterna.

I ett unikt test har Internetworld tillsammans med företaget Funka Nu låtit funktionshindrade testa Sveriges femtio största sajter inom fem olika kategorier plus de tio största börsföretagens hemsidor. Testpersonerna har fått utföra enklare ärenden på sajter, som att logga in och kolla saldot på nätbanken eller genomföra ett köp på shoppingsajterna.

Bara 15 procent av sajterna får betyget godkänt. Alla de övriga har så stora brister att åtminstone någon grupp funktionshindrade i praktiken utestängs från webbplatsen. Företag tappar kunder, kommuner och myndigheter fullgör inte sitt uppdrag och många funktionshindrade känner sig diskriminerade. Ofta helt i onödan - det behöver varken vara svårt eller dyrt att göra en sajt som fungerar bra även för människor med funktionshinder.

- Gör man rätt från början blir det inte svårare. Bygger man enkelt och välstrukturerat får man oftast en sajt som också är tillgänglig för alla och troligen blir billigare att underhålla, säger Susanna Laurin, vd på Funka Nu.

Den kategori som klarar sig sämst är bank- och finanssajterna. Deras tjänster är extra viktiga för många funktionshindrade därför att de kan ge människor ett mer självständigt liv och spara en massa tid. Istället för att skaffa färdtjänst, ledsagare eller tolkar skulle funktionshindrade kunna sköta sina bankärenden själva.

Ett skäl till att banksajterna inte lyckas särskilt bra är att deras tjänster är ovanligt komplicerade att göra tillgängliga fullt ut. Blinda kan exempelvis inte använda de inloggningsdosor som många banker använder. Men många banker har också onödigt krånglig struktur eller går inte att navigera på enbart med hjälp av tangentbordet. Förändringar verkar dock vara på gång. I samband med testet har flera banker sagt att förbättringar är på väg.

- Vi har kunder inom bankvärlden som har förstått att de kan tjäna pengar på att vara mer tillgängliga, säger Susanna Laurin. Ju fler kunder som kan sköta sina ärenden själva hemifrån datorn, desto mer pengar kan de spara.

I särklass bäst klarar sig myndighetssajterna. Konsumentverket.se, Försäkringskassan.se och Riksdagen.se är de enda sajterna i hela testet som når upp till betyget åtta på vår tiogradiga skala. Här märks det tydligt att de som gjort sajten tänkt till när det gäller tillgänglighet och att det är ett synsätt man har haft med från början.

- Medvetenheten om tillgänglighetsfrågor är relativt stor hos myndigheterna, säger Susanna Laurin. Det beror förstås mycket på att de måste jobba med tillgänglighet enligt ett beslut i riksdagen.

Bland övriga kategorier vi testat - shopping, media, portaler och företag - är resultaten relativt jämndåliga. Några få sajter sticker ut som positiva exempel, men de allra flesta har så pass stora tillgänglighetsproblem att de i praktiken utestänger stora delar av befolkningen. Ett vanligt problem är att texten är kodad med fasta mått, vilket ställer till det för synskadade och många dyslektiker. Ett annat är att många av sajterna är onödigt röriga och har extremt många länkar, som ofta är dåligt uppmärkta.

- Blinda eller synskadade som använder skärmläsare får alla länkar upplästa för sig. Om man då får upp en lista med 100 länkar som alla heter ”Läs mer” ger man troligen upp, säger Susanna Laurin.

Här är alla testresultat
Sajternas tillgänglighet har betygsatt från 1 till 10 enligt följande skala:
0-3 poäng: Katastrof. Här är i stort sett alla funktionshindrade utestängda.
4-6 poäng: Klara problem. Här finns tydliga tillgänglighetsproblem för många funktionshindrade. Eventuellt kan mycket teknikvana användare ändå klara att använda sajten.
7-10 poäng: Godkänt. Här utestängs ingen, även om sajterna fortfarande kan ge problem för vissa användare.

Bank- och finanssajter - inga godkända sajter
Föreningssparbanken 6
Säkerhetsdosan gör att blinda, gravt synskadade och många rörelsehindrade stängs ute från vissa tjänster. I övrigt ganska acceptabelt, om än lite rörig struktur. Annars positiva inslag, exempelvis en anpassafunktion för användarna av internetbanken.

Handelsbanken 6
Har en alternativ säkerhetslösning som inte kräver en dosa vilket underlättar för flera grupper. Dåligt att innehållet inte går att förstora. Inloggningsmenyn är svår att hitta och ger problem för tangentbordsanvändare och motoriskt funktionshindrade.

Nordea 6
Fungerar relativt bra för vissa grupper om kortläsaren används. Texten är i fasta mått. Navigeringen fungerar hyfsat med tangentbord, men är problematisk för motoriskt funktionshindrade.

PPM 5
Onödigt krånglig navigering och texten går inte att förstora. Uppläsningstjänst finns. Fungerar med tangentbord, men onödigt krångligt.

Avanza 4
Litet och komplicerat gränssnitt, utan möjlighet att förstora. Mycket små träffytor för muspekaren. Svårt för ovana användare, äldre användare och synskadade.

Länsförsäkringar 4
Säkerhetslösningen liknas Föreningssparbankens, med samma problem. Dessutom finns problem med rörig struktur samt dåliga länkar och formulär. Texten går inte att förstora. Använder textbilder.

Plusgirot 4
Engångskoder stänger ute blinda och gravt synskadade. Tangentbordsnavigering fungerar inte i den inloggningsskyddade delen. Relativt enkelt och bra gränssnitt.

Bankgirot 3
Gränssnittet kräver att användaren kan navigera med musen för att ta sig runt. Har dock ofta bra länkar och ett enkelt gränssnitt som underlättar.

SEB 3
Fungerar varken med skärmläsare eller för dem som navigerar med tangentbordet. Texten går inte att förstora.

Skandiabanken 3
Blinda användare hänvisas till dålig särlösning som dessutom är svår att hitta till. Gränssnittet går inte att förstora, och det går inte att navigera med enbart tangentbordet.

Portaler och söktjänster - 3 godkända
Altavista: 7. GODKÄNT
Påminner mycket om Yahoo. Färre länkar i resultatlistan är en fördel.

Google: 7. GODKÄNT
Enkel design som fungerar ganska bra, stavningshjälpen är särskilt värd att nämna även om den inte är tillräckligt bra för grava dyslektiker. Har dock inte ansträngt sig tillräckligt, ledtexter saknas exempelvis på inmatningsfälten.

Yahoo: 7. GODKÄNT
Enkel söksajt som fungerar för många. Många länkar i sökresultatet gör det svårare för användare som navigerar med tangentbordet.

Eniro 5
Bra struktur med tanke på omfattningen, även om navigeringen kan bli för djup. Vid webbsökning hamnar sponsrade länkar överst vilket är svårt för en del användare.

Lycos 5
Enkel och ren, men har texten i fasta mått vilket drar ner betyget hos flera grupper. Få länkar och stora träffytor är bra.

Leta 4
Ganska bra gränssnitt men uselt kodat med obegripliga benämningar på fält och knappar för personer med skärmläsare. Texter går inte att förstora. Att lägga undermenyn längst ner ställer till det för många användare.

Msn 4
Sökning fungerar inte fullt ut för blinda. Texten ligger i fasta mått. Små träffytor för rörelsehindrade. Rörig startsida men relativt bra länktexter och formulär.

Spray 4
Rörigt gränssnitt och fasta textstorlekar. Har dock bra uppmärkning av formulär och oftast begripliga länkar.

Telia Startsidan 4
En toppmeny som är svår att bli av med när man surfar vidare, en rörig portalsida, många dåligt formulerade länkar och mycket bilder istället för ren text gör att alla grupper har klara problem med denna sajt.

Passagen 3
Extremt komplex med massor av länkar. Små träffytor och svår att använda med tangentbordet.

Shopping - inga godkända sajter
Blocket 6
Ren och enkel design. Texten går dock inte att förstora, vilket drar ner betyget.
www.blocket.se

Pricerunner 6
Fungerar relativt bra, men har onödiga småhinder för många funktionshindrade. Länkar och formulär kan bli bättre och texten går inte att förstora.
www.pricerunner.se

Torget 6
En portal för shoppingsajter som bland annat har problem med dåligt märkta länkar. Textförstoring fungerar ej. Enkelheten gör dock att sajten fungerar hyfsat för flera grupper.
www.torget.se

Cdon 5
Påminner om Onoff och Siba, men med lite mer komplex navigering. Brister i märkningen av länkar och formulär. Texten går inte att förstora. Fungerar hyfsat med enbart tangentbord, men många grupper upplever det som svårt att hitta rätt och beställa.
www.cdon.com

Clas Ohlson 5
Har ansträngt sig för att sajten ska fungera för blinda, men problem återstår. Problem finns för synsvaga och dyslektiker eftersom texten inte går att förstora och toppmenyn ligger som bilder. Dåliga kontraster i produktlistningen.
www.clasohlson.se

Ikea 5
Har onödiga uppmärkningsproblem för blinda. Menyn för att välja varuhus fungerar inte bra via tangentbord. Stora problem för exempelvis teknikovana och personer med koncentrationsproblem då webbplatsen har klara pedagogiska problem, användarna hittar inte rätt.
www.ikea.se

Siba 5
Påminner om Onoff. Alla länkar i toppmenyn heter likadant om man använder skärmläsare. Fungerar med enbart tangentbordet.
www.siba.se

Onoff 4
Kunder med skärmläsare utestängs. Har textbilder och texten är i fasta mått. Toppmenyn fungerar inte med tangentbordet.
www.onoff.se

Tradera 4
Rörigt gränssnitt. Onödiga hinder vid registreringen som utestänger synskadade och en del dyslektiker. Texten går inte att förstora.
www.tradera.se

Ellos 3
Blinda är i praktiken utestängda. Det krångliga gränssnittet försvårar för alla användare. Menyerna fungerar dåligt för rörelsehindrade med mus och inte alls med enbart tangentbordet.
www.ellos.se

Mediasajter - 1 godkänd sajt
Svt: 7. GODKÄNT
Bra lösning på en komplex struktur. Fungerar överlag bra för alla användare, även om det finns en och annan ”läs mer”-länk även här.
www.svt.se

Sydsvenskan 6
Relativt få länkar som dessutom är väl formulerade. Tyvärr går inte gränssnittet, som annars är rent och tydligt, att förstora. Bra att hela nyhetspuffarna är länkade, det gör träffytorna stora för dem med motoriska problem.
www.sydsvenskan.se

Aftonbladet 5
Många länkar, om än välformulerade. Vissa tjänster (exempelvis vädret) fungerar inte med tangentbord. Det fungerar bra att förstora texten, men gränssnittet upplevs som rörigt av många användare, inte minst dyslektiker.
www.aftonbladet.se

DN 5
Något renare och enklare gränssnitt, men många ”Läs mer”-länkar drar ner betyget. Texten går inte att förstora. Fungerar ganska bra med tangentbordet även om det blir många tabbsteg ibland.
www.dn.se

GP 5
Också här är det för många länkar, även om man med sina 195 ligger bäst till än många av kollegorna. Förutom antalet länkar fungerar sajten bra för blinda användare. Texten går inte att förstora.
www.gp.se

SR 5
Sämre än SVT då underavdelningarna (främst P3) har lösningar som utestänger många. En del länkar är dåligt formulerade. Positivt att det finns gott om ljudinslag länkade till artiklarna, inte minst för dyslektiker.
www.sr.se

Expressen 4
Liknar Aftonbladet men har nästan dubbelt så många länkar vilket försvårar för många användare. Texten går inte att förstora och det blir rörigt med all reklam.
www.expressen.se

IDG 4
Har ett rörigt gränssnitt med annonser mitt i texten vilket förvirrar många användare. Texten går inte att förstora. Går att använda utan mus, men det blir många tabbsteg eftersom antalet länkar är stort.
www.idg.se

Svd 4
Jämfört med DN är sajten mer komplicerad och har fler länkar. Fasta textstorlekar gör att det inte går att förstora texten. Jobbigt att navigera med bara tangentbord på grund av alla länkar.
www.svd.se

TV4 4
Stora tekniska problem om man använder skärmläsare - huvudmenyn fungerar inte alls. Gränssnittet har liten text som inte kan förstoras. Problem med vänstermenyn som ibland försvinner ”ur bild” om man har för låg upplösning på skärmen.
www.tv4.se

Företag - 1 godkänd sajt
Astra Zeneca: 7. GODKÄNT
Bra gränssnitt som går att anpassa. Fungerar hyfsat för alla användare med några få undantag.
www.astrazeneca.se

Atlas Copco 5
Klara brister i gränssnittet, många länkar är konstruerade med små pilar. Menyn går inte att förstora och har dålig kontrast. Sajten fungerar med tangentbordsnavigering, men rörelsehindrade som använder muspekare får problem med de små träffytorna.
www.atlascopco.se

Electrolux 5
Har tyvärr fasta textstorlekar och mycket textbilder, och det fungerar inte att navigera med tangentbordet. Har en dropdownmeny som är svår för många rörelsehindrade som använder muspekare.
www.electrolux.se

Ericsson 5
Gränssnittet är rent, lugnt och utan textbilder vilket underlättar för både synsvaga och dyslektiker. Sajten går att navigera med tangentbord. Rejält poängavdrag för en rörig struktur och att man utan förvarning hamnar på den internationella sajten.
www.ericsson.se

Sandvik 5
Textinnehåll kan förstoras, men inte menyn. Har många dåliga länkar, vilket tillsammans med bristande formulär försvårar för gravt synskadade. Fungerar hyfsat med tangentbord.
www.sandvik.se

Volvo 5
Precis som Ericsson får Volvo avdrag för att användaren plötsligt skickas till den internationella webbplatsen. Annars fungerar det tekniskt relativt bra men både länkar och formulär borde bli bättre. Texten går inte att förstora, men tangentbordsnavigering fungerar bra.
www.volvo.se

Sca 4
Har en hel del dåligt utformade länkar och text som är ersatt med bilder. Det går inte att tangentbordsnavigera, vilket ger dåliga omdömen från både blinda och rörelsehindrade. Texten ligger i fasta mått.
www.sca.se

Scania 4
Störande mycket grafiska länkar utan uppmärkning. Texten går inte att förstora och utfällningsmenyerna ställer till det för både synskadade och människor med rörelsehinder. Tangentbordsnavigering fungerar inte.
www.scania.se

Investor 3
Menyn fungerar varken för blinda eller för tangentbordsanvändare. Har fasta textstorlekar och lite rörigt gränssnitt.
www.investorab.se

Securitas 3
Märklig navigering som kan ställa till det även för användare utan funktionshinder. Toppmenyn går varken att nå för blinda eller för tangentbordsanvändare och sajten innehåller många Läs mer-länkar. Textförstoring fungerar inte.
www.securitas.se

Myndigheter- 3 godkända
Försäkringskassan: 8. GODKÄNT
Bra tillgänglighet som dock kan bli ännu bättre. Vissa listningar fungerar dåligt med skärmläsare och dyslektiker kan få problem med uppläsningsverktyg.
www.fk.se

Konsumentverket: 8. GODKÄNT
Här märks det att man har jobbat med tillgängligheten. Här finns visserligen ingen information på lättläst svenska, men en uppläsningsfunktion. Gränssnittet fungerar bra för de flesta användare.
www.konsumentverket.se

Riksdagen: 8. GODKÄNT
Ett föredöme i mycket, men också här är det möjligt att förbättra ytterligare. I stort sett bra för alla användare, men formulär och listningar har brister som stör gravt synskadade.
www.riksdagen.se

Bilprovningen 6
Litet och ganska enkelt gränssnitt med onödiga problem i form av fasta storlekar på texten och en del textbilder. Många Läs mer-länkar som också de ställer till det.
www.bilprovningen.se

Polisen 6
Har en del slarvfel i märkningen av länkar, fungerar annars hyfsat för blinda. Gränssnittet går inte att förstora, och det finns ingen information på lättläst svenska. Tillgänglighet tycks inte ha varit prioriterat vid utvecklingen, men man har ändå lyckats undvika större fallgropar.
www.polisen.se

Regeringen 6
Har en väldigt djup struktur som inte alltid känns logisk. Det finns en väl fungerande inbyggd funktion för att förstora texten, men alla testpersoner hittar den inte. Det går inte att förstora texten direkt i webbläsaren. Positivt med texter på lättläst svenska, uppläsningstjänsten och väl formulerade länkar.
www.regeringen.se

Skatteverket 6
Bra att det finns snabbkommandon och att innehållet kan förstoras. Varför inte menyerna också? Det finns problem med dåligt formulerade länkar och vissa formulär är mycket svåra att använda för blinda.
www.skatteverket.se

Stockholm 6
Användarna hittade inte till den anpassade delen av sajten. Dåligt formulerade länkar och dropdown-menyer som är onchangedrivna ställer till problem. Toppmenyn består av textbilder som blir svårlästa för dem med förstoringsverktyg. Bra med uppläsningsstöd och texter på lätt svenska om bara användarna hittar dit.
www.stockholm.se

Göteborg 5
Också här finns en anpassad del av sajten som textpersonerna inte hittade till. I övrigt lider sajten av en krånglig struktur där de olika underavdelningarna verkar ha stor frihet. Det fungerar oftast inte att förstora text. Några onchangedrivna menyer kan ge problem för -tangentbordsanvändare.
www.goteborg.se

Riksgäldskontoret 4
Stora brister. Tangentbordsnavigering fungerar inte alls. Många länkar är bara en vit pil vilket gör det svårt för många användare. Texten går inte att förstora.
www.rgk.se

Så genomfördes testet
Internetworlds unika tillgänglighetstest har gjorts i samarbete med Funka Nu, ett företag som är specialiserat just på tillgänglighet på internet. De sajter som testas är utvalda av Internetworld. Samtliga, förutom de inom kategorin Företag, är Sveriges största sajter (i antal besökare räknat) inom respektive kategori. Företagssajterna är istället valda utifrån börsvärde.

Testerna genomfördes huvudsakligen under de två sista veckorna i juli. Några kompletterande användartester genomfördes i slutet av augusti. Resultaten är alltså inte tillämpliga för de webbplatser som kan ha omlanserats därefter.

En av Funka Nu:s tillgänglighetsexperter, Andreas Granqvist, har gått igenom samtliga sajter i testet. Dels har Andreas testat sajterna själv, dels har testpersoner med en rad olika funktionshinder och hjälpmedel testat sajterna med Andreas som testledare.
- Jag gick igenom sajterna och noterade alla tekniska, pedagogiska och språkliga problem jag stötte på, berättar Andreas Granqvist. Efter det valde vi ut ett par typiska aktiviteter per kategori - saker som man normalt gör på en sådan sajt.

Dessa aktiviteter fick sedan ett antal testpersoner i uppdrag att genomföra på sajterna. Bland testpersonerna fanns allt från dem som är helt blinda och människor med dyslexi till äldre med synproblem och teknikovana, rörelsehinder och kognitiva problem. De som hade behov av att använda särskilda verktyg och hjälpmedel hade med sin egen utrustning. I samtliga tester har någon version av Internet Explorer använts.

Varje sajt har fått ett omdöme för en rad olika områden. Det finns exempel på sajter som fungerar relativt bra för blinda, men där slutbetyget dragits ner av att många rörelsehindrade stängs ute.
Funka Nu har sitt ursprung inom handikapprörelsen. Sedan några år är man ett fristående bolag, men samarbetet med handikapporganisationerna är fortfarande starkt.

Läs mer om tillgänglighetstest och hur du gör din webbplats tillgänglig för alla i nya numret av Internetworld, ute 18 oktober.

Ladda ner hela testrapporten från Funka Nu.