I artikelserien Byrån bakom träffar Internetworld leverantörerna bakom sajterna som prisats på årets Topp100-lista.

Resan mot den prisbelönta sajten inleddes för ungefär ett och ett halvt år sedan. Kalmarbaserade Easyfy träffade Textilgallerian i november 2012. Kontakten förmedlades av den digitala designbyrån Define, som skapade den nya designen på Textilgallerian.

– Textilgallerian behövde ett e-handelssystem och Define rekommenderade oss, säger Johan Uddh, grundare Easyfy.

Easyfy jobbade sedan tillsammans med Define, it-konsulterna CGI och sökkonsulten Mediaanalys med att utveckla den nya sajten.

– De har ju alla sina grejer som de är experter på. Så tillsammans blev vi riktigt vassa på allt från från backend till frontend.

Den nya sajten sjösattes ungefär ett år senare, i september 2013.

– Vi är särskillt nöjda med prestandan, att sajten är snabb, och den responsiva biten som verkligen har hjälpt textilgallerian att sälja mer via surfplattor till exempel, säger Johan Uddh.

En annan sak som Easyfy är nöjda med är sättet som sajten anpassar sig automatiskt efter besökarna. Den enskilde besökaren får se olika saker beroende på hur hen klickat runt på sajten, och sajten uppdaterar sig också efter vad många olika besökare klickar på under en viss tid. Under julen syns tyger med julmönster extra bra av automatik eftersom många är intresserade av detta just då, föklarar Johan Uddh och Easyfy-kollegan Markus Oldin.

Att sajten skulle vara snabb, responsiv och personaliserad var bestämda mål från början. Andra viktiga mål som kom från kunden var att kunna hantera större volymer av ordrar, minimera den manuella hanteringen samt att kunna sälja uppsydda gardiner på sajten.

Den sistnämnda resulterade i en konfigurator där kunden kan måttbeställa gardiner av de tyger som finns på sajten och få dem uppsydda av Textilgallerian.

– Det var en liten utmaning att komma in i det här hur det fungerar med tyger för att till exempel kunna skapa logiken bakom konfiguratorn. Det är alltid en utmaning med nya områden, säger Johan Uddh.

En annan utmaning var att få sajten att fungera med Textilgallerians existerande affärssystem. Ett viktigt mål var att när man uppdaterade till exempel ett pris eller en vara på sajten så skulle uppgifterna också uppdateras i Textilgallerians affärssystem. Samma sak om man uppdaterade något i affärssystemet, då skulle webben uppdateras automatiskt.

– Det tog lite mer tid att få till de kopplingarna till affärssystemet och få det att lira än vi räknat med, säger Markus Oldin.

Hur tycker ni ska en bra kund eller beställare vara?
– Det är viktigt att ha jobbat igenom sina krav så man vet vad man är ute efter. Sedan kan man förstås ändra sig under ett projekt eftersom vi jobbar enligt scrum-metoden. Men då krävs att man prioriterar. En bra kund ska vara en duktig kravställare och duktig på att prioritera, säger Johan Uddh.