Scouterna utsågs till en av Sveriges bästa organisationssajter av Internetworld på årets Topp100-lista. Motiveringen löd: Det är inte svårt eller dyrt att göra rätt. Det visar Scouterna, när de gjort en sajt som är rakt på sak, tydlig och med funktionalitet som egentligen alla borde använda. Karttjänster, mobilanpassning, massor av resurser och så vidare.

Webbproduktionsbyrån Hippies fick uppdraget sommaren 2012 efter en upphandling.

– Vi var den aktör i upphandlingen som jobbade med Wordpress. Jag tror att när de valde oss som leverantör valde de förstås efter vår kompetens men jag tror att de också medvetet valde Wordpress som verktyg, säger Dan Rasmussen, övergripande strategisk projektledare i projektet.
Scouternas organisatoriska uppbyggnad skapade vissa strukturella utmaningar från start.

– Det viktigaste när vi startade projektet var att scouternas sajt behöver en komplex multisajtstruktur med en central sajt och sedan många undersajter för de enskilda lokala scoutkårerna. Å ena sidan krävs en enhetlighet men sedan gäller det att förstå hur undersajterna ska skilja sig.

– Den centrala sajten har andra behov än en enskild scoutkår har. För kårerna är till exempel en väldigt viktig del kommunikationen med sina befintliga medlemmar. Medan den centrala sajten har andra behov.
Samtidigt var det förstås viktigt att helheten skulle hänga ihop.

– Det var viktigt att skapa ett igenkännande oavsett om man kommer till den centrala sajten eller en lokal kår. Den viktigaste målgruppen i en ideell organisation som Scouterna är de befintliga medlemmarna. De ska känna sig hemma i den grafiska profilen. Eftersom folk på alla nivåer i organisationen möter sajten på ett eller annat sätt så blir den en viktig bärare av varumärket och dess värden.

Även om uppbyggnaden var utmanande att skapa rent strukturellt så var det inte svårt att lösa rent tekniskt, enligt Dan Rasmussen.

– Vi är väldigt nöjda med att vi kunde visa att Wordpress funkar för en så pass komplex sajtstruktur. Vi höll tidsplanen, fick den funktionalitet som vi ville och Wordpress höll måttet hela vägen. Vi stärktes i vår uppfattning av vad Wordpress klarar av.

Hur var det att arbetea med Scouterna som beställare?

– Det var väldigt bra att de hade en arbetsgrupp centralt som var kunnig och engagerad och ville vara delaktiga i projektet. Vi jobbade väldigt tätt ihop i perioder. Det är viktigt att ha en stark och och kunnig arbetsgrupp som har mandat internt men också kompetens och drivkraft.

Vilka andra egenskaper är viktiga för en bra kund?

– Att beställarna förstår varför organisationen behöver en ny sajt. Det vill säga att de inte bara ser det som att redesigna en yta utan ser hur sajten påverkar affären eller verksamheten. Det kan handla om besökarens upplevelse av varumärket, konvertering av olika slag som till exempel att få fler medlemmar eller synlighet i sökmotorer.

– En mogen kund förstår också det förarbete som behöver göras innan man börjar bygga en sajt i form av analys och förstudier. Scouterna hade gjort mycket av analysen innan.

Fakta

Sajtansvarig: Ludvig Hansson / Anna Nilsson

Antal heltidstjänster: 2

Publiceringsverktyg: Wordpress

Sajten är byggd av: Hippies

Unika besökare per vecka: 10 000