I USA, till stor del tack vare Amazon, står e-böcker för nästan en tredjedel av bokläsandet. Men i Sverige dominerar fortfarande den tryckta boken stort. Hos de flesta förlag utgör digitala utgåvor bara ett fåtal procent av försäljningen. Det trots flera stora satsningar på e-böcker och e-boksläsare, till exempel KF-ägda Dito och Bonnier-ägda Adlibris Letto.

Nu görs ännu ett försök att få fart på utvecklingen. Svenska Readly har hämtat inspiration från musik- och filmvärlden, och hoppas att en prenumerationsmodell som för tankarna till Spotify och Netflix ska få fler att nappa.


I fjol lanserade Readly sin prenumerationstjänst för tidsskrifter. För 99 kronor i månaden erbjuds mer än 3000 svenska och amerikanska tidsskrifter. På måndag den 31 mars är det premiär för Readly Books, som den nya tjänsten heter. Även den kommer att kosta 99 kronor i månaden. För det får läsaren obegränsad tillgång till alla böcker i utbudet.

Relaterat: "Jag utmanade hela bokbranschen"

– Om jag inte missat något som flugit under radarn så är vi först med en sån här tjänst i Sverige, säger Kåre Halldén, vd och “book revolutionary” på Readly Books, till Internetworld.

Både magasin- och boktjänsten levereras i samma app, men kräver olika abonnemang.

– Vårt mål är att det ska vara självklart att ha ett Readly-abonnemang för den som läser, på samma sätt som man har ett Spotify-abonnemang och man har ett Netflix-abonenmang utan att tänka så mycket på det.


En stor del av den ökänt konservativa bokbranschen har slutit upp bakom Readly Books. Ett tjugotal förlag finns med vid lanseringen, från stora bjässar som Norstedts och Natur & Kultur till mindre som Brombergs och Telegram.

Det finns luckor i utbudet – bland annat är Bonnier Carlsen, som ger ut barn- och ungdomsböcker, det enda förlaget ur den dominerande Bonnierkoncernen som finns representerat.

– Jag tror att Sverige hoppar över steget med dedikerade läsplattor. Surfplattorna finns redan där ute. Då blir nyckeln innehållet, att så många förlag faktiskt har slutit upp. Vi får ett brett utbud som är representativt för vad folk faktiskt är vana vid att hitta ute i bokhandeln.

Readlys affärsmodell är även den inspirerad av Spotify. Tjänsten håller reda på hur många sidor ur ett visst verk som varje läsare tar del av (för att en sida ska räknas måste den ha visats i minst två sekunder). Periodvis räknas allt läsande ihop och varje förlag får därmed en “marknadsandel” av det totala användandet. Därefter portioneras prenumerationsintäkterna ut.

Sida 1 / 2

Innehållsförteckning

Fakta

Readly grundades av it-miljonären Joel Wikell, som gjorde sig en förmögenhet när han sålde bolaget Boss Media strax innan it-bubblan sprack.

Hittills har bolaget varit självfinansierat, men diskussioner förs med flera riskkapitalbolag. Det säger medgrundaren och affärsutvecklingschefen Henrik Barck, och antyder ett intresse från investerare som har gått in i Spotify.

– Det finns ju ett annat bolag som har använt ungefär samma modell internationellt fast för musik. Så mycket kan jag säga att det finns intresse från den sfären, säger han.

Bolaget vill inte avslöja hur många betalande prenumeranter magasin-tjänsten har.