I venture capital-världen handlar mycket om kritisk massa. Det vill säga brytpunkten när kvantiteten av någonting blir tillräcklig för att en viss process ska kunna inledas. I vår värld kan kritisk massa vara ett tecken på att produkter och tjänster går från en ”early adopter”-fas till att nå massmarknaden. Det kan betyda att det finns tillräckligt många människor eller trådar att skapa en positiv spiral av innovation- och värdeskapande.

Relaterat: SUP46 ska göra Stockholm hetare

Därför är jag glad att vara investerare i Stockholm just nu: vi börjar nå en kritisk massa som innovationshub. Det är detta som skiljer oss från Berlin och andra hajpade kreativa hubbar just nu.

Vi ser varje dag hur fler och fler fantastiska företag föds i Stockholm. Tack vare vår ytterst begränsade marknad är företagen tvungna att tänka internationellt från dag ett. Sverige har ingen stor befolkning (ca 2 procent av totalbefolkningen i Europa), ej heller mer investerat kapital per ICT-bolag i snitt (även om 15 procent av allt kapital investerad i ICT i Europa hamnar här). Jante har gjort oss till ödmjuka produktskapare. Det ska banne mig vara produkter som fungerar, med enastående design och som är älskade av användarna. Då bygger man företag.

Tänk Spotify, Klarna, Tobii, men även Pricerunner, Skype, och MySQL. Jag nämner medvetet två generationer av vinnande företag här, i och med att vi börjar se ett mönster: Snabbväxande ICT-företag i Sverige skapas av entreprenörer som är produktdrivna och som är beredda att bygga kring det. Lägsta acceptabla nivå är lite mer genomtänkt och del av en större vision här är i resten av världen; en vision som följer marknadens puls.

Så vad händer nu? Hur ser vi till att Stockholm kommer vidare i utvecklingen? I mitt tycke är det tre pelare som håller ihop en innovationshub: kunskap, kapital, och klimat (företagsklimat!). Kunskap innebär att vi måste fortsätta satsa på utbildning, från förskolan till högstadiet. Lika viktigt är forskning.

Om Sverige halkar efter i konkurrensen på kunskapsområdet så kommer kapitalet på sikt att försvinna. Kritiskt blir då att uppräthålla företagsklimatet.

London erbjuder startup-visum för att locka talang från världens alla hörn, bjuder in svenska entreprenörer för att skapa dialog och är hem till våra (Northzones) största konkurrenter inom early stage venture finansiering.
Berlin är förhållandevis billigt att bo i, och har en stark kreativ kultur, och…that’s about it.

Relaterat: Sveriges mesta industristad - men var är webbolagen?

Stockholm har en historia av globalt framgångsrik industrialism (exempelvis Ikea, H&M, Ericsson), en progressiv jämställdhetsutveckling, en hel generation av entreprenörer som skapar för att de vill, inte för att de måste (vi har ju ett samhälle som enligt alla rationella bedömningar inte borde föda entreprenörskap… men sedan så är det också mörkt hälften av året och folk måste sysselsätta sig då.).

Det som måste till är en mer konkret dialog mellan entreprenörer, politiker, och investerare. Vi måste våga fråga vad det är som krävs för att entreprenörerna ska välja Stockholm istället för Berlin eller London. Politikerna börjar visa större intresse för snabbväxande it-företag, men större och bättre initiativ bör tas. Nu mer än någonsin behöver vi draghjälp från politikerna för att ytterligare cementera Sverige på innovationskartan.

Marta Sjögren är investment manager på Northzone