Amazon har nu tecknat de avtal med företaget Bokrondellen som krävs för att sälja svenska böcker. Det uppger tidningen Svensk Bokhandel.

Avtalet innebär att Amazon nu kan ta del av artikelinformation om böcker utgivna i Sverige. Förhandlingarna ska ha pågått i ett och ett halvt år.

– De har rätt att använda hela den svenska katalogen, på alla sina Amazon-sajter. De har även rätt att starta en ny svensk Amazon-sajt säger Bokrondellens vd Christer Perslöv till Svensk Bokhandel.

Läs även: Vem tar fighten med Amazon?

Det som återstår för Amazon är att teckna de avtal som behövs med övriga aktörer i bokbranschen. Det är till exempel inte givet att de stora förlagen väljer att förse den amerikanska jätten med böcker.

Det eftersom Amazon är en direkt konkurrent till svenska aktörer som Adlibris och Bokus, som är tätt knutna till förlagen Bonnier och Norstedts.

I USA är Amazon den dominerande bokhandeln på nätet. Det egna formatet Kindle är det i särklass största på marknaden för e-böcker, med 65 procent av den totala e-boksförsäljningen.

Relaterat: Kan Readly bli ett Spotify för böcker?