Det är Henrik Berggrens tredje vecka som anställd på lagringstjänsten Dropbox i San Francisco. Hittills har han "dejtat" olika personer och team på företaget, och det är mycket nytt.

– Det här är det största sammanhanget jag har jobbat i, men Dropbox har fortfarande en startup-känsla, säger Henrik Berggren.

Vi ses på Dropbox huvudkontor i området Soma i centrala San Francisco, och bänkar oss i vid ett av borden där Dropbox-anställda äter frukost, lunch och middag. Intervjun gör vi på engelska och en pr-person från Dropbox sitter med. Det är en vanlig företeelse i USA för att de anställda som intervjuas inte ska säga något de inte får. En annorlunda situation jämfört med att jobba på en startup som Readmill och sköta sina egna mediekontakter.

För ett par veckor sedan kom nyheten om att Dropbox köper upp Readmill och e-boksläsartjänsten läggs ner. Källor till teknikbloggen Techcrunch hävdar att köpet var värt åtta miljoner dollar (drygt 50 miljoner kronor), främst i form av aktier, men några summor vill eller får Henrik Berggren inte kommentera eller bekräfta. Varken för uppköpet eller investeringarna Readmill har fått.

Relaterat: Bekräftat: Dropbox köper Readmill

Sju personer av elva i Readmills team följer med i köpet och flyttar över till San Francisco för att jobba på Dropbox, som i dag har runt 650 anställda. Henrik Berggren ska jobba som produktchef med någon av Dropbox nya tjänster, men mer än det får han inte säga. Readmills andra medgrundare David Kjelkerud är designer och fortsätter inom det spåret.

Några dagar senare ska Henrik Berggren resa tillbaka till Berlin, som har varit hans hem sedan i april 2011, för att stänga ned Readmills kontor och flytta sina ägodelar till San Francisco.


David Kjelkerud och Henrik Berggren, 2011.

Henrik Berggren och David Kjelkerud grundade Readmill i början av 2011. I maj samma år var bolaget på plats nummer 18 av 25 i Internetworlds lista över Sveriges hetaste webbentreprenörer. Då beskrevs det som ett socialt nätverk för e-böcker. Readmills tjänst, som då var i stängd beta, gick ut på att göra e-boksläsandet socialt genom att låta användarna dela med sig av tankar kring böcker och konversera.

Relaterat: Nu blir boken social

– Vi var mer intresserade av att vara en plattform från starten, ett socialt lager för alla e-boksläsare som Kindle och Nook. Då pratade alla om e-boksläsaren som räddaren för bokbranschen och vi vill brygga den övergången, säger Henrik Berggren.

Med den pitchen flyttade de båda grundarna till Berlin med riskkapital som skulle räcka i ungefär ett år. Investerarna då var London's Passion Capital och Index Ventures.

– Alla sa ja till lösningen, men sa också: "kanske om två år". Vi hade bara pengar för ett år och vi sa tidigt att vi måste börja bygga fler saker själva, säger Henrik Berggren.

I december 2011 lanserade Readmill den sociala tjänsten i öppen beta.

– Vi hade ganska bra hastighet ett tag och en bra användarbas. Liten användarbas, men bra, säger han.

Grundarna tog in en ny runda med kapital under 2012, från Wellington Partners och befintliga investerare. Med facit i hand säger Henrik Berggren att den rundan borde ha varit större för att hålla bolaget flytande längre.

Under 2012 började Readmill också samarbeta med oberoende bokförlag, som jobbar med e-boksförsäljning och självpublicering, och satte upp partnerskap med över 100 e-boksförsäljare, som Guardian, A Book Apart, Gumroad och andra. I oktober 2012 lanserade teamet en e-boksläsarapp för Ipad och i februari 2013 en Iphone-app.

– Här märkte vi att marknaden började sakta av. Vi såg att tillväxten hos försäljarna var platt, säger Henrik Berggren.

Det var inte bra för Readmill, som ville ha ett inflöde av böcker till sina appar och att folk skulle använda deras sociala lager för att prata om böcker.

– Vi hade lite över 100 000 användare som höll i och en bra aktiveringsgrad. Men det var låg social aktivitet och det sociala var inte en stark tillväxtfaktor, säger Henrik Berggren.

Readmill började jobba på flera olika saker, som distribution av innehållet. Man la till delningsfunktioner till Pinterest, Twitter och samarbetade med Facebook, men det tog inte fart.

Henrik Berggren listar också några utmaningar och problem inom e-boksbranschen, där rättigheter är en grej och det är svårt att konkurrera med dominerande butiker som Amazon och Apple. Marginaler är en annan och ska du sälja en bok i mobilen genom Apple tar Silicon Valley-jätten 30 procent. Då finns det inga pengar kvar att tjäna.

– Amazon och Apple la också stora pengar på sina e-boksläsarappar och hann ikapp oss. Nu var vi under stor press, säger Henrik Berggren.

E-böcker är ingen lätt bransch att ge sig in i och de båda grundarna visste att de tog sig vatten över huvudet, men vill ändå försöka.

– Vi har alltid tyckt att det är en ära att jobba med böcker. När vi gick in i Readmill visste vi att det var galet och folk sa till oss att välja något enklare än e-boksbranschen. Vi ville fixa det, för om inte någon lägger tid på att försöka förändra saker så kan man inte fixa det, säger han.

Readmills användarbas fortsatte att växa med runt fem procent per vecka efter sommaren förra året, också i och med lanseringen av en Android-app i oktober 2013. Men grundarna började tvivla.

Henrik Berggren hade träffat Dropbox designchef Soleio Cuervo några år tidigare, genom en av Readmills investerare. I juli 2013 blev han inbjuden till Dropbox utvecklarkonferens och Dropbox-medgrundaren Drew Houston pratade om bolagets nästa steg.

– Jag kommer ihåg vad jag sa till David när jag kom hem till Berlin: “Dropbox gör en del coola grejer”, säger Henrik Berggren, som tidigare hade sett Dropbox som en torr lagringstjänst.

I december 2013 var det dags att tänka på att ta in en ny runda med kapital. Readmills styrelse pratade om några olika strategier för nästa steg, bland annat om det fanns något intressant företag som Readmill kunde gå in i. David Kjelkerud tog upp Dropbox med Henrik Berggren, som i sin tur mejlade designchefen Soleio Cuervo och skrev att Readmill tänkte på framtiden.

Sida 1 / 2

Innehållsförteckning