Vad är Tintitell?

– Det är en mobiltelefon för barn, men förutom att det är en mobil för just den kundgruppen så är det en väldigt enkel mobiltelefon: Ett armband med röstigenkänning, när man trycker in en knapp på armbandet och säger vem man vill ringa till, så rings den personen upp.

Relaterat: Entreprenörskap jorden runt på sex månader

Hur föddes idén?

– Det var inte så dramatiskt. Jag var hemma hos en kompis och hans son ville gå ut och leka, men vi ville inte följa med för att vi höll på att laga mat. Och vi ville inte låna ut våra smartphones som kanske skulle gå sönder. Istället fick han gå och leka med en ipad inomhus. Jag tyckte det var tråkigt: Varför finns ingen enkel mobiltelefon för barn?

Nu är det 22 dagar kvar och ni har dragit in drygt 80 000 dollar. Tror du att ni klarar målet på 100 000 dollar?

– Absolut, tror jag det.

Vad skulle du ge för tips till andra som vill crowdfunda sin startup?

– Det är egentligen lämpligast för de som utvecklar teknikprodukter, har man det skulle jag säga: ’Kör hårt’, då är crowdfunding det bästa. Eller förlåt, det finns så klart möjligheter för spel eller mjukvara, men man bör utvärdera noga innan om ens produkt lämpar sig för crowdfunding.

Relaterat: Fem svenska startups att hålla koll på

Vad utmärkar det som funkar att crowdfunda?

– Det måste finnas en nymodighet, ett visst nyhetsvärde i det man jobbar mad. Annars kommer ingen att skriva om det, ingen kommer att känna att: ’Det här tåget vill jag vara med på!’.

– Och en annan grej: Det ska vara konsumentprodukter.