På årets Webbdagarna i Luleå stod användaren, medborgaren och kunden i fokus. Flera av dagens talare tog avstamp i vikten av att förstå de som faktiskt använder webben, snarare än att utgå från de som bygger den.


Beata Wickbom på Webbdagarna Luleå

För morgonens keynote stod Beata Wickbom, inspiratör och nätentusiast. Hon pratade om den nya generationens mediemakthavare på nätet och exemplifierade med Miss Lisibell, tolv år gammal, som når en miljonpublik på Youtube och genom sin blogg.

– Hon ser inte Youtube som en videokanal utan som en plattform, säger Beata Wickbom.

Att vara framgångsrik i sin kommunikation på nätet handlar om dialog och utbyte, menar hon. Ett företag måste börja med att förstå vad ens kunder eller användare förväntar sig. Sen börjar jobbet med att förse dem med just det.

Belöningen, i form av engagerade fans på nätet och i sociala medier, kan vara ovärderlig.

– När någon blir ert fan på facebook, det är som att de personerna räcker upp handen och säger ‘Hej, Här är vi. Vad kan vi hjälpa till med?’, säger Beata Wickbom och avslutar med orden:

– Reklam är ett premium ni betalar för att ni inte har engagerade fans.


Darja Isaksson på Webbdagarna Luleå

På scen stod även Darja Isaksson, som grundat byrån Ziggy Creative Colony. Hon pratade om maker-rörelsen, vars “gör det själv”-inställning till ny teknik förändrar både hur vi använder den och hur den blir till.

– De personer som använder de här tekniska innovationerna och experimenterar med vad de kan göra, de kallas för makers, säger Darja Isaksson.

Maker-rörelsen är användardriven och strävar hela tiden efter att hitta nya användningsområden för och synsätt på teknik.

– Makers utmanar tanken på vad det betyder att vara människa, säger Darja Isaksson.


John Ekman på Webbdagarna Luleå

John Ekman från företaget Conversionista tog vid därefter, med ett brandtal om hur dålig kommunikation på webben sätter stopp för både engagemang och affärer.

Han pekade särskilt på felmeddelanden, och frågade sig hur det kan komma sig att många av dem är så uselt utformade. Ord som “invalid departure date”, “incompatible browser detected” och “incorrect login” borde bannlysas från webben, menar han.

– Det är begrepp som säger att användaren har gjort fel. Inte den som byggt sajten. Jag söker ett lite mänskligare tilltal. Ha empati med den som går igenom formuläret. Försök att hjälpa dem på vägen, säger John Ekman.

– Jag har en vision om en sajt helt utan felmeddelanden. Det ska gå att göra.


Joakim Jardenberg på Webbdagarna Luleå.

Dagens sista keynotetalare var Joakim Jardenberg, som nyligen tillträtt som internetchef i Helsingborgs kommun.

Han berättade om sin ambition att, med hjälp av nätet, göra staden till en plattform för medborgarnas projekt.

– Om Helsingborg tidigare var Nationalencyklopedin så vill jag att vi nu ska bli Wikipedia istället. Vi ska vara en plattform, en möjliggörare, säger Joakim Jardenberg.

Rent konkret har det inneburit satsningar på exempelvis öppna, kostnadsfria wifi-nät, som Helsingborg idag driver på 174 platser runt om i staden.

Dessutom görs flera satsningar på öppna data och för att gynna entreprenörskapet i regionen.

Målbilden för staden är minst sagt ambitiöst:

– Om två år, när Amazon har etablerat sig på allvar i Europa, så vill jag att de lägger sitt nya huvudkontor i Helsingborg, säger Joakim Jardenberg.

Fakta

Nästan 200 personer ur webb-, kommunikations- och marknadsföringsbranschen var på plats för årets Webbdagarna Luleå, det fjärde i ordningen.

Nästa Webbdagarna äger rum i Göteborg den 24-25 september 2014.

För program, talarlista och anmälan, besök www.webbdagarna.se