Nyligen lanserades nya resfeber.se. Här berättar beställaren Resia och byrån Inuse om arbetet med den nya formen.

I april lanserades nya Resfeber.se. Sajten är byggd för att helt och hållet utgå från kundens beteende på nätet. Allt från startsidan till specifika resepaket är personligt anpassade efter varje kund. Resepaketen sätts till exempel ihop utifrån kundens sökningar på Google eller andra ställen, men också utifrån de preferenser som kunden gör inne på Resfeber.
Förslagen som presenteras kan också baseras på vilken typ av resor som kunden tidigare har handlat hos Resfeber. Inspiration, valfrihet, personlighet och nytänkande är ledorden som ligger bakom sajten.

Gamla sajten

Resfeber grundandes 1998 och blev snabbt en av Sveriges största resebloggar, där besökarna beskrev sina resor för varandra. Snart därefter blev Resfeber den första heltäckande resesajten i Skandinavien. Det fanns en del andra resesajter, men Resfeber var först med att sälja dynamisk paketering, som innebär att kunderna själva kan paketera ihop en hel resa bestående av till exempel både flygbiljetter, hotell, hyrbil och försäkringar. Andra resesajter var renodlade kring en produkt
– antingen hotell, eller flyg eller charter. På det viset banade Resfeber väg för möjligheten att själv kunna sätta ihop en egen paketresa.

Teoretisk modell för designarbetet

Designprocess
Med den nya sajten har Resfeber helt börjat om. Den nya sajten är byggd ur ett framtidsperspektiv, med utgångspunkt i hur resebeteenden förändras, hur resenärer agerar på nätet och hur tekniken som stöd utvecklas. Från start till mål tog projektet tolv månader att genomföra.
I arbetet med analys, effektkartläggning, interaktionsdesign och grafisk form på den nya sajten har Resfeber samarbetat med en den digitala byrån Inuse. Första steget i arbetet var att definiera mål och mätpunkter, för att styra design och utveckling mot största nytta för både Resfeber och deras kunder.

Visionen - Varje kund möter sitt eget Resfeber

Klicka på bilden för att se en större version.

Kundernas beteenden och behov sammanfattades i fiktiva personas. Dee blev grunden för förståelsen av vilka drivkrafter de olika kundgrupperna har när de bokar sin resa.

Utifrån förståelsen för kunden arbetades visionen med den nya sajten fram - att göra det lite enklare för kunderna att hitta sin egen, personliga resa och samtidigt få den tryggheten som en paketresa innebär.


I resebranschen generellt går den övergripande trenden mot flexibilitet och friheten att själv kunna utforma sin resa. Resorna ska vara paketerade men justerbara.

Strukturen för konstruktionen

Klicka på bilden för en större version.

Möjligheterna att erbjuda ett brett sortiment och samtidigt föreslå en nischad resa är en av de viktigaste kundnyttorna på Resfeber. Signifikant är att resorna har hög relevans och är anpassade efter varje kund. Antingen utifrån hur kunden söker på nätet, hur man har rest tidigare eller vilka resor man har bokat tidigare.

Första skisserna på startsidan


De första skisserna på startsidan. Moodboards och visuell identitet var fortfarande under utveckling. Skisserna bygger på att en kund ska kunna plocka samman sin egen resa genom en sökning eller ett förslag som presenteras av Resfeber.

När sajten är helt klar kommer kunden att kunna få erbjudanden om bra hotell och flyg, men också allt från en musikal till en fotbollsmatch. Eller varför inte en kryssning?

Differentiering viktigt
Resesajter
De flesta sajterna i resebranschen liknar varandra. Resfebers är att ambition sticka ut från mängden och ta utgångspunkt i företagets varumärkeslöfte.

Parallellt med utvecklingen och designen av sajten arbetade Resfeber fram en ny grafisk profil. Ny logotype, nytt uttryck och nya färger togs fram. Den visuella identiteten av sajten tog form i ett unikt samarbete mellan Inuse och Resfebers egen inhouse-byrå.

Alla komponenter och detaljer på sajten är genomarbetade för att förstärka den visuella identiteten.

Redo att möta marknaden – med ny logga och nytt uttryck. Den nya sajten skiljer sig helt från den gamla. Allt är nytt. Med responsiv design och kunden som utgångspunkt är Sveriges första digitala resebyrå redo att möta marknaden.


Missa inte nya Internetworldpodden - allt om veckans stora nätsnackisar. Lyssna på veckans avsnitt här:

Prenumerera på podden! Du hittar oss i iTunes och på Libsyn.

Fakta

Effektkartlägging/Interaktionsdesign/Grafisk form: Inuse
Frontend/Backendutveckling CMS: Spot On Solutions AB

Beställare: Resia Travel Group – Krister Bergström, Onlinechef
Uppdraget omfattade: Komplett re-design av Resfeber och anpassning till existerande
bokningsmotor inom Resiakoncernen.