Här berättar Polarn O. Pyret och byrån Ingager om sitt arbete med att förbättra Polarn O. Pyrets Facebooknärvaro.

Utgångsläge

När Polarn O. Pyret startade sin Facebook-sida var målsättningen att skapa engagemang och driva försäljning online. Men istället blev kanalen överbelastad med kundtjänstfrågor och nästan bara negativa kommentarer.

Engagemanget kring Polarn O. Pyret, klädernas kvalitet och funktioner försvann i bruset av negativa kommentarer. De som var ansvariga fick lägga alla resurser på att svara på frågor, istället för att skapa engagerande och kreativt innehåll.

När det gick fel

 Klicka på bilden för att se en större version.

Bilder på plagg: Här missade man att informera om plagget och ger inte möjlighet att klicka sig vidare till e-butiken. Det betyder att man missade en stor möjlighet till konvertering.

Dessutom förblev frågor om plagget obesvarade.

Fel format:

Här gjorde Polarn O. Pyret en post för att skapa uppmärksamhet för en rea, men glömde att anpassa bildformatet efter det tillgängliga utrymmet.

Länken är dessutom lång och klumpig. Den skulle ha kunnat göras mer klickvänlig genom att använda en länkförkortare.

Hantering av frågor:
Facebook-fraga

Polarn O. Pyret hade inte riktigt arbetat ut en strategi för hantering av frågor som kom in och refererade ofta till tidigare svar, vilket gjorde det rörigt för kunden.

Dessutom varierade svaren beroende på vem i personalen som svarade. Ibland höll svaren en professionell ton och ibland en avslappnad. Kommunikationen höll inte samma ton.

Mål
Tillsammans med byrån Ingager satte Polarn O. Pyret upp ett antal mål för sin Facebooknärvaro. Med vårt arbete ville vi:

  • 1. Vända den rådande stämningen till en positiv, inspirerade och meningsfull diskussion.
  • 2. Driva försäljning online och i fysisk butik genom Polarn O. Pyrets Facebook-kanal.
  • 3. Attrahera varumärkesambassörer till Facebook-sidan och konvertera dem till fans.
Sida 1 / 2

Innehållsförteckning

Fakta

Beställare: 
Anna Ehrenpreis, Global Campaign Manager
Team från Ingager
Jimmy Jakobsson, en av Ingagers grundare
Ulrika Thimmig, Account Manager
Amalia Thoors, Account Manager

Uppdrag: Ingager fick ett helhetsansvar för analys, strategi, produktion, innehåll, moderering, annonsering och uppföljning för Polarn O. Pyret på Facebook.

Genomgående för alla aktiviteter är ett tydligt resultatfokus och att beslut tas på data från tidigare och aktiva kampanjer. Polarn O. Pyret och Ingager samarbetar idag på sju marknader.