För nionde året i rad utser Internetworld nu landets mest lovande startups. Idag: plats 1.

Nytt för i år är 30-sekunderspitchen. Man brukar prata om en elevator pitch, en presentation av ens affärsidé som går så snabbt att man hinner dra den om man råkar dela hiss med en potentiell investerare. Vi erbjöd alla bolag på listan att skicka sin egen filmade hisspitch, den går att se ovan. 

Här kan du läsa tidigare delar:Startuplistan 2014: plats 24-15
Startuplistan 2014: plats 14 - 9
Startuplistan, plats: 8 - 4
Startuplistan 2014: Plats 3
Startuplistan 2014: Plats 2


1. Acast


Podcastens frammarsch är en av de absolut tydligaste medietrenderna vi sett de senaste åren. Podcasts lockar just nu enorma lyssnarskaror som dessutom är lojala, engagerade och relativt mottagliga för reklambudskap. Allt det där som en mediebransch i gungning drömmer om. Trots detta är podcast-fenomenet byggt på en väldigt primitiv grund både när det gäller teknik, distribution och affärsmodeller. Både att producera och distribuera poddar samt att lyssna på dem är alltför krångligt och osnyggt. Det är något Acast vill ändra på med en bättre användarupplevelse och framförallt bättre och smartare affärsmöjligheter. Det är en ambition som ligger extremt rätt i tiden och fyller ett väldigt tydligt behov. Acast har pengar i ryggen, en fungerande affärsmodell, skicklig personal och en djärv vision. Allt är knappast på plats ännu. Men vi hoppas verkligen att de når långt. Potentialen är enorm.

– Vi utgår från podcastfromatet som är väldigt fragmentariskt med många spelare idag. Det bygger på gammal teknik och lider av en stor avsaknad av tillförlitlig statistik, säger Johan Billgren, utvecklingschef och en av grundarna av Acast.

Acast vill förbättra podcasts på tre områden; teknik- och hosting, skapandet av podcasts samt reklamförsäljning. Idag sköts dessa områden av separata aktörer vilket gör det både svårt och förvrirande för såväl podcast-skaparna som annonsörer som vill annonsera.

För podcastare så ger Acast bland möjlighet att skapa podcasts där de kan koppla ihop ljudinnehållet med bilder, video, länkar och möjlighet för lyssnaren att interagera. Detta är något Acast tror kommer att bli viktigt framöver. Något som också kan sprida sig till andra områden, enligt Johan Billgren.

– Den tekniska plattformen vi byggt är väldigt flexibel. Den kan funka med andra ljudmedier som till exempel ljudböcker framöver. Böcker som också behöver bilder för att fungera i ljudformat, till exempel kokböcker kan fungera bra på vår teknik.

Acast har även en utvecklat delningsfunktion för sociala medier, ett område där det saknats bra möjligheter tidigare.

En stor utmaning för Acast, enligt Johan Billgren, har varit att få tekniken på plats under en så kort period. Att bygga en hel plattform med bara en handfull utvecklare är ett ambitiöst projekt. Detta innebar en hel del småproblem under betaperioden.

– Vändningen kom efter att den nya appen släptes och hela plattformen fick ett helhetslyft vid anpassningen för global leverans.

Idag är affärsmodellen för många podcasts att läsa upp reklamtext i podcasten. Det är ett väldigt enkelt reklamformat och på många sätt omodernt. Om en lyssnare lyssnar två månader eller två år senare får de exakt samma reklambudskap. Acast har utvecklat ett sätt att ha dynamisk reklam i podcasts som kan anpassas bättre till lyssnaren utifrån parametrar som till exempel tidpunkt och position. Men det kanske viktigaste för annonsörerna är att få pålitlig statistik för vad deras investerade reklampengar egentligen ger.

– Det går väldigt bra när vi träffar annonsörer och mediebyråer. De har längtat efter ett sätt att annonsera i podcasts men de har fått för dålig uppföljning och siffror tidigare.

Nyligen lanserades Acast i Storbritannien där de också öppnat kontor med fem personer anställda. För närvarande har bolaget kontrakt med cirka 60 podcasts i Storbritannien. Ungefär samtidigt släpptes Acast-appen internationellt. Och Acast planerar att sats hårt på att ta nya marknader.

– Vi kommer att ta in mer kapital främst för att kunna ta nya marknader snabbt. Det kostar lite att komma in på nya marknader, men sedan blir våra säljkontor ganska snabbt självförsörjande.

– Vi är lite annorlunda än andra startups för vi hade intäkter från dag ett. När vi visar vår plan för investerare så blir de ibland förvånade därför att den inte innehåller lika många investeringsrundor som det brukar vara.

Förutom att vinna mark inom den existerande podcast-ekosystemet vill Acast hjälpa till att föra ut podcast-formatet till en bredare publik.

– Podcastlyssnarna idag, från de få undersökningar som gjorts, verkar vara främst män mellan 28-35 med högre utbildning. De appar som finns idag är ofta komplexa och det krävs att man är lite teknikvan för att lyssna. Men vi vill nå ut bredare än så. Därför vill vi göra det enkelt att lyssna och upptäcka nytt material. Vi vill bli ett slags Netflix fast med ljud, det ska vara enkelt att bara sätta på och börja lyssna.

Vad betyder det att lyftas fram som ett hett bolag i media?

– Det betyder mycket för oss. Vi tror ju att om man bara upptäcker vår tjänst så kommer man att gilla den. Men då krävs det att folk vet om att vi finns.

Fakta: Acast
Grundare: Johan Billgren, Måns Ulvestam, Karl Rosander, Mikael Emtinger, Markus Ahlstrand, Öjje Holt, Mats Sköld
Grundat år: 2013 (Lanserades i April 2014)
Antal anställda: 25
Finansiärer: Moor Capital
URL: www.acast.com

Fakta

För nionde året i rad utser Internetworld Sveriges hetaste digitala entreprenörer.

Tidigare listor: Sveriges hetaste digitala entreprenörer 2013
Sveriges hetaste digitala entreprenörer 2012

Juryn har i sitt arbete bearbetat cirka 200 nomineringar, samt tagit emot förslag och synpunkter från flera av Sveriges mest framstående företagsinkubatorer, universitet, högskolor, investerare och riskkapitalbolag.

Företagen som kommer med på listan får inte ha varit med på tidigare