Ett decennium efter att Ica lade ner sin första centrala e-handelssatsning tar dagligvarujätten nya tag med en egenutvecklad e-handelsplattform. Idag öppnar ICA Nära Boxholm, ICA Nära Fornåsa, ICA Nära Tjällmo och ICA Supermarket Åtvidaberg näthandel på Icas egen plattform. Ica vill inte missa tillväxten inom dagligvaruhandeln på nätet som under tredje kvartalet i år låg på 46 procent i jämförelse med förra året, enligt svensk Digital Handel.

– Det är rätt tid nu och intresset från Ica-handlarna har varit stort. Näthandel är ett komplement som kommer att öka kunderna lojalitet, säger Ola Fernvall, presschef på Ica.

Nu testar Ica sin egna e-handelsplattform i Östergötland. Ola Fernvall, presschef på Ica, tror att butikskedjan snart har centrala plocklager i storstäderna.
 

Tanken är att fyra butiker ska testa plattformen innan den rullas ut i resten av landet. Troligtvis kommer plattformen rullas ut regionsvis under nästa år. Den initiala kostnaden för den enskilda handlaren ska inte vara högre än att alla kan vara med.

– Vi utgår alltid från den enskilda Ica-handlaren. Plock kommer att ske i befintliga butiker, men det är möjligt att vi i framtiden kommer att erbjuda central plocklager i storstäderna som en tjänst till handlarna, säger Ola Fernvall.

Den smartaste funktionen i Icas plattform är integrering med Ica-kortet. Det betyder att kunder som loggar in med sitt Ica-kort kan hämta fram en kundkorg fylld med varor utifrån tidigare inköp i fysiska butiker. En framtida funktion som kommer att göra skillnad i kampen med konkurrenterna är att nätbutiken kommer att integreras med Icas enorma receptdatabas.

Den främsta fördelen för den enskilda handlaren är att Ica centralt hanterar hästjobbet med produktbilder och produkttexter, ett enormt arbete som den vanliga handlaren slipper.

– Vi kommer även hantera informationen om lokala produkter som inte köps in från Ica, säger Ola Fernvall.


Bekvämlighet är den viktigaste orsaken att konsumenterna handlar mat på nätet, enligt rapporten Digital Mathandel 2014.

Förra året skedde bara en procent av dagligvaruhandeln på nätet, men Ica tror att det kommer att växa till fem procent inom fem år. Små procentuella siffror men enorma summor i absoluta tal då dagligvaruhandeln omsätter 256 miljarder kronor.

– Vi tror mycket på att kunderna kommer hämta leveranserna i butiken. De flesta har vägarna förbi en Ica-butik varje dag och just upphämtning är en succé i Frankrike och Storbritannien, säger Ola Fernvall.


Edit: I artikeln var tidigare ett felaktigt diagram publicerat, det är nu ändrat. Internetworld ber om ursäkt för misstaget.

Fakta

I början på millennieskiftet hade ICA en central e-handelssatsning som efter några år lades ner - marknaden var inte mogen. Idag har ett sextiotal enskilda ICA-handlare har redan e-handel idag med en extern plattform.

Sedan två år tillbaka har ICA en central nätbutik för sällanköpsvaror och ett hundra tal butiker erbjuder sina kunder färdiga matkassar via nätet.